Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przedszkolaka klucz do nauki

Paweł Gołąb

Zajęcia są dla dzieci atrakcyjne, dzieci chętnie więc w nich uczestniczą


Zajęcia są dla dzieci atrakcyjne, dzieci chętnie więc w nich uczestniczą
 Fot. Paweł Gołąb
Przedszkole nr 5 w Sieradzu realizuje nowatorski program, by dzieci jak najlepiej przygotować do szkoły


Jak skutecznie przedszkolakowi wpoić chęć do nauki? Kluczem do sukcesu – o czym przekonują się właśnie dzieci z sieradzkiej „5” – jest zabawa. Maluchy od paru miesięcy korzystają z nowatorskiego programu nazwanego właśnie „Klucz do uczenia się”, który opiera się na pomysłowych i atrakcyjnych dla dzieci zajęciach.


Przedszkolaki nie kryją frajdy i reagują bardzo spontanicznie, gdy przychodzi im zmierzyć się z kolejnymi zadaniami, jak uszeregowanie w dobrej kolejności obrazków stanowiących zwartą historię. I doskonale orientują się, czemu warto się do nich przykładać. – Żeby wszystko wiedzieć i żeby być mądrym. I żeby wiedzieć, co trzeba robić w prawdziwej szkole – odpowiadają rezolutnie pięciolatki z grupy „Zajączków”, które odwiedziliśmy w trakcie zajęć.

„Klucz do uczenia się”, który opiera się na teorii Lwa Wygotskiego, w przedszkolnej „5” jest stosowany od początku tego roku szkolnego. Placówka jest jedną z nielicznych w województwie łódzkim, które zdecydowało się na jego wprowadzenie. Jak podkreśla dyrektor placówki Agata Owczarek – to najlepszy program wychowania przedszkolnego na świecie. Przedszkole nr 5 było bardzo zdeterminowane, by tę metodę wprowadzić pod swoje strzechy. Licencja kosztuje grube tysiące, więc przedszkole od dłuższego czasu zbierało pieniądze na jej zakup organizując aukcję czy festyny. Dołożyli się także rodzice, dzięki czemu wspólnym staraniem udało się zebrać potrzebne 20 tys. zł i „5” zyskała status akredytowanej placówki stosującej program. To ewenement w skali całego kraju, bo w Polsce „Klucz...” realizuje tylko 365 na blisko 9 tys. przedszkoli.

– To pierwsze lata życia dziecka decydują o jego rozwoju. Znaczącą część możliwości intelektualnych człowieka, wrodzonych predyspozycji czy zdolności uczenia się, kształtuje się właśnie wtedy. Działania edukacyjne, stymulowanie rozwoju intelektualnego i społecznego dziecka przynoszą więc najlepsze efekty w okresie przedszkolnym. To najlepszy czas , by w skutecznie zapobiec ewentualnym, przyszłym trudnościom w nauce – uzasadnia potrzebę wprowadzenia programu Agata Owczarek i dopowiada: – W 2009 roku zmieniła się podstawa programowa, dlatego postanowiłyśmy szukać innowacyjnych rozwiązań do pracy zespołowej lub indywidualnej z dziećmi, aby ją w pełni realizować. Zależało nam na tym, by obowiązkowe 5 godzin pobytu przedszkolaka pod naszą opieką były skutecznie wykorzystane. Program umożliwia nam uzyskanie równowagi pomiędzy działaniem nauczyciela a aktywnością samych przedszkolaków. Praca w ten sposób zapewnia doskonałe przygotowanie do szkoły.

Dzięki udziałowi w programie dzieci podczas zajęć korzystają z nowych pomocy dydaktycznych, które uczą właśnie poprzez zabawę. Czemu jest ona taka ważna?
– Małe dzieci muszą robić rzeczy, które są dla nich interesujące, dzięki czemu tworzy się atmosfera sprzyjająca ich rozwojowi – odpowiada dyrektor „5” i przywołuje słowa twórcy programu Lwa Wygotskiego: „w zabawie dziecko zawsze zachowuje się ponad swój wiek, wychodzi poza swoje codzienne zachowania, przerasta się o głowę”.


od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto