Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Grupa Tubądzin na Targach 4 Design Days w Katowicach (ZDJĘCIA)

Redakcja
Grupa Tubądzin na Targach 4 Design Days w Katowicach
Grupa Tubądzin na Targach 4 Design Days w Katowicach Fot. Grupa Tubądzin
Podczas Targów 4 Design Days w Katowicach Ceramika Tubądzin, w zorganizowanym przez siebie panelu, podjęła ważne tematy odpowiedzialności architektów i projektantów za swoją pracę oraz jej wpływ na otoczenie i użytkowników.

Grupa Tubądzin wraz z firmą Grohe współorganizowały panel pt. „Dobre praktyki w projektach przyszłości: architekt, klient, produkt, potrzeby ludzi, #wellbeing, #nature, #future”. Tubądzin reprezentowała Ewa Kryszkiewicz, Development and Cooperation with Architects Manager oraz Konrad Karmański, architekt Grupy Tubądzin. Z ramienia Grohe głos zabrali Cezary Kowalczyk, Project Sales Director i Robert Majkut, właściciel Robert Majkut Design.
Temat panelu inspirowany był 3. edycją międzynarodowego konkursu Tubądzin Design Awards, dedykowanego architektom, projektantom i studentom. To największy i jeden z najbardziej cenionych konkursów branżowych w Polsce, tegorocznej edycji towarzyszyć będą hasła #nature #future #freedom. Ostatnie z nich jest nawiązaniem do możliwości jakie daje współczesny design, nowoczesna technologia, wiedza oraz wyobraźnia zmieniająca rzeczywistość na jeszcze piękniejszą.
Organizując panel chcieliśmy sprowokować do myślenia zarówno architektów, projektantów, jak i producentów, poprzez wątki związane z ekologią, trendem zero waste oraz wynikającymi z nich trudnościami na linii architekt-klient - mówi Ewa Kryszkiewicz, moderująca spotkanie. - Zaprosiliśmy do współpracy naszego partnera w Tubądzin Design Awards i Tubądzin Design Days, firmę Grohe, która ma podobne do nas priorytety w dbaniu o dobrostan klientów oraz konieczność świadomych działań.
Temat wzbudził ogromne zainteresowanie, czego dowodem była wypełniona była po brzegi sala. Prowadząca zapytała na początku o to, czym jest szeroko pojęty dobrostan klientów i jak wiąże się on z odpowiedzialnością architektów za ich pracę. Uczestnicy zgodzili się, że czasy w których architekt był jedynie wykonawcą usługi i podążał za wizją klienta bezpowrotnie minęły. Jeszcze parę lat temu najważniejsze były estetyka i forma, dzisiaj dobry projekt nie jest możliwy bez uwzględnienia wysokiej jakości produktów przyjaznych dla środowiska oraz świadomości na jak wiele rzeczy wpływa ingerowanie projektem w przestrzeń. To z kolei wiąże się z inżynierią społeczną i ogromną odpowiedzialnością architekta za swoje działania. Ekonomia wartości staje się coraz bardziej dostrzegana i wzmacniana, a firmy opierają swoje strategie marketingowe o design i myślenie projektowe.

- W takim świecie rolą architekta jest praca zarówno z klientem, jak i producentem, w której nie tylko edukujemy, wskazujemy najlepsze praktyki i rozwiązania w projekcie, ale też uświadamiamy obu stronom, że sukces osiągniemy jedynie wtedy, gdy wspólnie patrzymy w przyszłość, mamy te same motywacje, oparte o wartości oraz myślimy długofalowo. Powinniśmy przy tym być bezkompromisowi i myśleć nie tylko o dobrostanie ludzi, ale też środowiska – dodał z kolei Robert Majkut.

Cezary Kowalczyk zauważył z kolei, że dbanie o ów dobrostan musimy zacząć od siebie – prywatnie i jako przedsiębiorcy, nie ma bowiem pojęcia zbiorowej odpowiedzialności w dbaniu o planetę. Rolą firm jest także dostarczanie architektom produktów, które swoją jakością i funkcjonalnością pomogą nie tylko w spełnieniu oczekiwań klientów, ale też rozwiązywaniu problemów współczesnej architektury, a co za tym idzie – środowiska.Wszyscy paneliści zgodzili się, że młode pokolenie jest o wiele bardziej świadome wyzwań i zadań, które stawia przed nami planeta i przyspieszający konsumpcjonizm i że edukacja od najmłodszych lat jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w przyszłości. Wskazali także na obowiązki, przed którymi stoją największe polskie firmy. Za ich cel wskazali nie tylko generowanie zysków, ale także przejęcie funkcji lidera w dbaniu o dobrostan środowiska, głębokiego namysłu nad tym w jaki sposób produkcja wpływa na najbliższe sąsiedztwo i naturę w perspektywie najbliższych dekad oraz jak utylizowane są produkty firmy, czy też ich pochodne. Obowiązkiem prezesów najpotężniejszych firm jest zapewnienie jak najbardziej optymalnych rozwiązań w tym zakresie.

Grupa Tubądzin doskonale zdaje sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności, dlatego w fabryce Ceramika Tubądzin III w Sieradzu wdrożono najnowsze rozwiązania, a „chmura” unosząca się nad fabryką, która jest niczym innym, jak czystą parą wodną, całkowicie bezpieczną dla środowiska.
Najnowocześniejsza prasa do produkcji płytek Continua+ zużywa do 75% energii elektrycznej mniej w porównaniu do pras tradycyjnych, stosowanych dotychczas. Z kolei dzięki zastosowaniu nowoczesnego i zaawansowanego technologicznie pieca EKO, w którym wypalane są udekorowane już płytki, możliwe jest obniżenie o około 10% zużycia gazu ziemnego, co w efekcie przekłada się na 30% mniejszą emisję dwutlenku węgla do środowiska. W 2019 r. Ceramika Tubądzin III przyczyniła się dzięki temu do redukcji śladu węglowego w wysokości 410,04 ton ekwiwalentu dwutlenku węgla. Działając w trosce o naturę poddała procesowi odzysku i recyclingu opakowania wprowadzone na rynek.

Z kolei rozwiązania proponowane przez firmę Grohe pozwalają na cieszenie się wodą bezpośrednio z kranu, bez konieczności kupowania jej w plastikowych, czy nawet szklanych opakowaniach.

Bardzo ciekawym wątkiem podjętym podczas panelu były zmieniające się struktury, potrzeby i funkcjonalność miast. Z jednej strony obserwujemy starzenie się społeczeństw. Z drugiej, przeciwnie, dużą aktywność zawodową i społeczną seniorów, dla których jest coraz mniej barier technologicznych - szybko i chętnie uczą się je pokonywać. W związku z tym stajemy w obliczu nie jednego, a kilku pokoleń aktywnych zawodowo - w tym samym czasie. Każde z nich zaś wyrasta z innego doświadczenia dbania o naturę i tzw. wellbeing i ma inne oczekiwania czy przyzwyczajenia w tym względzie. Rolą architektury jest więc także edukować odbiorców i uczyć ich ekologicznych, wydajnych i funkcjonalnych zachowań w relacji z przedmiotami, drugim człowiekiem i naturą.

Jako podsumowanie panelu można przytoczyć zachętę Konrada Karmańskiego do poszukiwania złotego środka w dbaniu o dobrostan ludzi i planety, a więc bardziej ewolucję, niż rewolucję, edukację i ciągłą dbałość o jak najwyższą jakość.

Jak zaznaczyli uczestnicy spotkania, będziemy budować, projektować i wyposażać wnętrza mądrze, jeśli cała wiedza o współczesnym ekosystemie, jego zagrożeniach i potencjałach, którą posiadamy, zostanie potraktowana przez architektów, projektantów, producentów i klientów poważnie i nie sprowadzi się jedynie do zaspokojenia teraźniejszych potrzeb.

Wyłącznie bowiem myślenie w długiej perspektywie może przyczynić się do dobrostanu planety. Ona bowiem poradzi sobie doskonale i zregeneruje się bez człowieka na swojej powierzchni. My ludzie zaś, nie poradzimy sobie niestety bez niej.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Grupa Tubądzin na Targach 4 Design Days w Katowicach (ZDJĘCIA) - Sieradz Nasze Miasto

Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto