MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Tancerze Teatru Rozbark wystąpią na deskach Opery Narodowej Teatru Wielkiego w ramach XIII Dni Sztuki Tańca w Warszawie

OPRAC.: MAJ
mat. Teatru Rozbark
Artyści Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu „Rozbark” podbijają Warszawę! Rozbarscy tancerze zaprezentują kilka spektakli na deskach Opery Narodowej Teatru Wielkiego w ramach XIII Dni Sztuki Tańca.

Przypomnijmy, że Dni Sztuki Tańca to corocznie odbywający się Festiwal, który organizowany jest przez Operę Narodową (Teatr Wielkie - Operę Narodową), która stanowi reprezentacyjną polską scenę operowo-baletową. Podczas tanecznej imprezy na scenie prezentują się zespoły pochodzące zarówno z Polski, jak i zza granicy.

Jak informują przedstawiciele Teatru Rozbark, prezentacje tancerzy bytomskiej sceny będzie można zobaczyć we wtorek, 15 listopada, o godz. 19.00. Zaprezentują aż cztery spektakle w choreografii Anny Piotrowskiej, dyrektor Teatru Rozbark. Będą to trzy krótkie formy choreograficzne: „Terytorium”, „Balance of democracy”, „Egoistic experiment/ Jestem spektaklem” oraz spektakl nagrodzony „Złotą Maską”: GEMINI tryptyk.

TERTORIUM

  • Koncepcja, choreografia, kostium: Anna Piotrowska
  • Muzyka: Anna Piotrowska i fragment utworu „Na smętarzu mieszkać będę” w wykonaniu Adama Struga
  • Tańczą: Joanna Brodniak, Katarzyna Zioło

- Odwołując się do definicji terytorium, jako części powierzchni należącej do danego państwa, w swojej pracy badam m.in. granice, które stają się płynne dzięki świadomości bycia i współżycia. Terytorium, również jak u zwierząt, to teren broniony przed innymi osobnikami tego samego gatunku – przyznaje Anna Piotrowska. - Od samego początku tworzenia koncepcji towarzyszyła mi wizja samoistnego tworu, bytu. Absolutnie zafascynował mnie kostium, który staje się również scenografią. Hipnotyczny ciężar, tworzący wewnętrzny, organiczny trans osób będących i żyjących pod jego wpływem. Ciało obiekt w relacji z kostiumem tworzy wymowne obrazy. Bieżąca dramatyczna, światowa sytuacja w stanie okrutnej wojny w Ukrainie i niewytłumaczalnej agresji ze strony Rosji, skłania do głębokich refleksji. Rekwizyt, z którym pracowałam, otworzył przestrzeń wielu doświadczeń, wywołując miejscami syndromy bezpaństwowości, bezdomności, totalnego braku bezpieczeństwa – dodaje.

W spektaklu artystka zadaje też pytania o to, czym jest posiadanie? Co oznacza dla każdego z nas konsumpcjonizm? Ile jest w nas pokory? Czym są granice państwowości? Na ile terytorium staje się bytem autonomicznym? Po czyjej stronie jest głęboka empatia i współczucie i współodczuwanie?

- Ostatecznie wybrzmiewa dualizm i zrozumienie, że dla wszystkich znajdzie się miejsce. Ekologiczne wątki życia w totalnej symbiozie i zgodne z porządkiem świata. Północ, południe, wschód, zachód, w środku, na zewnątrz, posiadanie, pustka. To, co żyje, umiera. Umiera, żeby zrobić miejsce na nowe. „Z prochu powstałeś, w proch się obrócisz…” – podkreśla Anna Piotrowska.

BALANCE OF DEMOCRACY

  • Koncepcja, choreografia, przestrzeń: Anna Piotrowska
  • Muzyka: Ekman GMMDI / Anna Piotrowska
  • Tańczą: Kamil Bończyk, Daniel Zych

Praca nad duetem „Balance of Democracy” stała się przestrzenią badawczą pojęcia demokracji i poszukiwania znaku-gestu w ciele.

- Intrygujące stało się dla mnie, jak można wyrazić symbolicznie zagadnienie demokracji? Zdałam sobie sprawę, że gwarancją systemu demokratycznego jest stan ciągłej równowagi w społeczeństwie. Aby osiągnąć stan spokoju i opanowania, trzeba doświadczyć równowagi, czyli takiego stanu ciała, w którym działające nań siły wzajemnie się znoszą, a więc nie powodują ruchu i to właśnie jest dla mnie intrygujące. W wymiarze symbolicznym odkryłam znak fizyczny przechodzenia dwóch ciał naprzemiennie ze stania na rękach do stania na nogach. Pozycja odwrócona ciała jest trudna, ale można ją oswoić i traktować na równi ze staniem na własnych nogach. Fascynuje mnie ciągłe bycie pomiędzy tymi stanami. To stało się punktem wyjścia do zrozumienia mechanizmów systemu demokratycznego, który jest tak bardzo kruchy i delikatny – wyjaśnia Anna Piotrowska.

EGOISTIC EXPERIMENT / JESTEM SPEKTAKLEM

  • Choreografia i wykonanie: Anna Piotrkowska
  • Muzyka: cover Aleksandry Piotrowskiej wg „(Feels Like) Heaven” zespołu Fiction Factory, tekst Kevin Patterson i Eddie Jordan

Jak podkreśla Anna Piotrowska, „to ważne, aby zrozumieć moment, w którym naprawdę wiesz, co oznacza twoja sztuka”.

- Zaczynasz wiedzieć kim jesteś. Sposób, w jaki uzyskałeś tę wiedzę pokazuje, że stałeś się i stajesz się spektaklem. Każdy ruch, świadomość tego, jak po prostu jesteś, pokazuje kim jesteś. I naprawdę zaczynasz szanować i znaczyć dla samego siebie. Tak, JESTEŚ WYKONAWCĄ w egoistycznym pięknym sposobie satysfakcji w tolerancji i otwartości na innych. Najprościej jak się da – mówi dyrektor Teatru Rozbark.

GEMINI-TRYPTYK

  • Koncepcja i choreografia: Anna Piotrowska
  • Muzyka: Henryk Mikołaj Górecki, III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” (w kolejności: Lento e largo – Tranquillissimo, Lento - Cantabile-semplice, Lento - Sostenuto tranquillo, ma cantabile)
  • Nagranie: Orchestra Filarmonica de Gran Canaria, Adrian Leaper (dyrygent), Doreen de Feis (sopran)
  • Kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Anna Piotrowska, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło

Spektakl jest kontynuacją i poszerzeniem trzech wcześniejszych realizacji o podobnym tytule. Głównym motywem pierwowzoru była kreacja i poszukiwanie zależności sióstr syjamskich związanych/zrośniętych ze sobą quasi-nierozerwalną relacją. To stało się punktem wyjścia do dalszej eksploracji spektaklu kolejno na trzech i pięciu wykonawców.

- Najnowsza odsłona „Gemini” to tryptyk, trzy części zespojone muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego: ofiarowanie, opowieść, obcowanie. Motyw bliźniaczej zależności zostaje poszerzony o kontekst społecznego ekosystemu i zależności jego elementów. Istotą jest fizyczny dialog, w którym poszukiwana jest harmonia i siła (nie)obecności jednostki oraz cielesnych interakcji wspólnoty – delikatna troska ciał, ciało przenika przez ciało, zespojenie, impresja ciał – przyznaje dyrektor rozbarskiej sceny.

Spektakl został uhonorowany „Złotą Maską” w kategorii choreografia/ruch sceniczny, przyznaną przez dziennikarzy województwa śląskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek. Zdobywca Oscara miał 71 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto