Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zakupy. Jak je robić, żeby nie stracić

Magdalena Raszewska
Duże sklepy zatrudniają sztab marketingowców wymyślających, jak nakłonić kupujących, by zostawiali jak najwięcej pieniędzy w sklepowej kasie. W amoku zakupów nie zwraca się tak bacznej uwagi na to, czy towar kosztuje ...

Duże sklepy zatrudniają sztab marketingowców wymyślających, jak nakłonić kupujących, by zostawiali jak najwięcej pieniędzy w sklepowej kasie. W amoku zakupów nie zwraca się tak bacznej uwagi na to, czy towar kosztuje trochę więcej niż zwykle.

Sklepowe sztuczki

- Muzyka, kolorowe gadżety, klimatyzacja sprawiają, że się odprężysz i kupisz więcej, niż zamierzałeś.
- Stoiska z najczęściej kupowanymi towarami są na końcu sklepu, marketingowcy liczą na to, że po drodze coś Ci "wpadnie w oko".
- Na terenie supermarketów i centrów handlowych znajdziesz bankomaty i filie banków, dzięki temu masz mieć łatwiejszy dostęp.
- Co kilka kroków zobaczysz napis promocja.
- Uważaj - niczego nie dostajesz za darmo! Widząc napis "dwa w cenie jednego" albo "gratis", powinieneś wiedzieć, że za dodatkowy produkt możesz normalnie zapłacić. Zsumuj kwoty poszczególnych produktów, a może się okazać, że płacisz za wszystko.
- Ze zwiększoną objętością produktu wiąże się zwykle wyższa cena - na przykład batoniki w wersji XXL są zwykle droższe od ich mniejszego odpowiednika.
- Inna sztuczka, to informowanie o obniżce, której nie było. Sprzedawcy przekreślają wyższa cenę i podają "nową". W rzeczywistości towar ten nigdy nie kosztował więcej.
- Uważaj też na pokusy typu - dowóz lub montaż gratis. Upewnij się, czy to na pewno jest za darmo. Może być tak, że ustalono pewien pułap wagowy, za który nie płacisz, albo na przykład musisz dodatkowo zapłacić za wniesienie mebla do mieszkania. Inny przedsiębiorca może nie proponować takich ofert, a i tak cena za wszystko będzie niższa.

Ostrożnie z zabawkami
Alina Rocka
miejski rzecznik konsumenta w Gdańsku

- W dochodzeniu praw pomogą nam dowody zakupu, czyli paragony, które powinniśmy otrzymać niezależnie od tego, gdzie kupiliśmy towar. Na nasze żądanie powinien je wydawać nie tylko sprzedawca w supermarkecie, ale również handlujący na bazarze. Przy zakupie zabawek pamiętajmy, że na każdej musi się znajdować znak CE. Gwarantuje on, ze produkt został wytworzony zgodnie z wymogami bezpieczeństwa. Kupując upominek dla dzieci poniżej trzeciego roku życia, sprawdźmy, czy zabawka jest dla nich odpowiednia. Powinna mieć specjalne oznakowania i instrukcję obsługi w języku polskim.

Jak się obronić:

- zaplanuj zakupy wcześniej
- sporządź listę potrzebnych produktów
- najlepszym miesiącem na zakupy jest styczeń - wtedy ceny spadają, bo klientów jest mniej niż zwykle
- nie czekaj z zakupami do ostatniej chwili, pozostaw sobie czas na porównanie ofert
- pamiętaj, że promocje, nie zawsze są tak korzystne, jak się wydaje; również jakość oferowanych produktów może być dyskusyjna
- sięgnij po koszyk, a nie wózek - zmieścisz w nim mniej produktów
- rób zakupy stosunkowo szybko, idź prosto po to, czego potrzebujesz
- sprawdź czy towar w promocyjnej cenie rzeczywiście jest tańszy; być może w innych sklepach cena jest dużo niższa bez "promocji"
- licz się z tym, że towar tańszy może być kiepskiej jakości
- sprawdź, czy załączono instrukcję obsługi
- kupując artykuły spożywcze, zwróć uwagę na termin przydatności do spożycia; towary oferowane w promocjach, np. ryby lub bakalie, mogą mieć krótki termin ważności
- pamiętaj, że przy kasie w supermarkecie kusi wiele małych produktów
- gdy decydujesz się na zakup w systemie ratalnym - na przykład sprzętu rtv lub agd - dokładnie zapoznaj się z ofertą, sprawdź całościowy koszt kredytu i warunki jego udzielenia; zanim zdecydujesz się na podpisanie umowy, zabierz jej kopię do domu i przestudiuj w spokoju, zawsze czytaj tekst zapisany drobnym drukiem
- bądź szczególnie ostrożny próbując zdobyć gotówkę na zakupy; nie reaguj bez zastanowienia na ogłoszenia typu "Gotówka od ręki" lub "Gotówka bez poręczycieli"
- również biorąc kredyt w renomowanej placówce uważaj na ukryte koszty pożyczki
- szczególnie przy zakupie kosmetyków zwróć uwagę na skład, wyniki testów badań, termin ważności
- obuwie musi być oznaczone symbolem lub plakietką z informacją, z czego jest wykonane; sprawdź wierzch, podeszwę, wyściółkę oraz podszewkę buta, możesz więc bez problemu sprawdzić czy jest to obuwie ze skóry czy z materiałów sztucznych
- przymierz odzież i obuwie przed zakupem; numeracja i oznaczenia poszczególnych producentów mogą się różnić - producent nie ma obowiązku dołączania do towaru informacji o rozmiarze w centymetrach, np. wzrost, obwód bioder, obwód klatki piersiowej
- sprawdź czy towar jest oznakowany, tzn. zaopatrzony w informacje o producencie lub importerze (nazwa i adres).

Jak kupować sprzęt RTV i AGD

- obejrzyj jak najwięcej ofert - w sklepie, w Internacie, w katalogach, na ulotkach
- porównaj ceny
- zapoznaj się z instrukcją obsługi
- sprawdź warunki gwarancji
- dowiedz się u sprzedawcy o szczegółach działania, oraz jak towar postrzegany jest na tle innych ze względu na cenę, funkcje i jakość
- poradź się znajomych

Uzgodnij warunki zwrotu towaru

Nie istnieje przepis zobowiązujący sprzedawcę do przyjęcia, zwrotu lub wymiany towaru na inny. Dotyczy to towarów pełnowartościowych. Jeśli produkt nie ma wad, a jedynie Ci się nie podoba lub nie pasuje, wówczas jedynie od życzliwości sprzedawcy zależy, czy przyjmie i zwróci pieniądze. Jeśli na przykład kupujesz komuś ubranie i nie jesteś pewien, czy będzie pasowało lub czy się spodoba, od razu uzgodnij ze sprzedawcą termin ewentualnego zwrotu lub wymiany. Na potwierdzenie zachowaj paragon z pieczątką i podpisem. Poproś sprzedawcę o zapisanie terminu, do kiedy można przynieść towar.
Nie możesz zwrócić żywności, bo na przykład się rozmyśliłeś. Możesz jednak reklamować ją jak każdy inny towar i domagać się na wymianę na towar pełnowartościowy, albo zwrot pieniędzy.

Kupując poza sklepem

Towar Ci nie odpowiada? Możesz w ciągu 10 dni zwrócić go bez podania jakiejkolwiek przyczyny jeśli kupiłeś go:
- przez Internet, w firmie wysyłkowej, poza sklepem, np. od akwizytora, podczas prezentacji w mieszkaniu lub na konferencji
- żądaj potwierdzenia najważniejszych punktów umowy na piśmie oraz instrukcji, opisów i dokumentacji w języku polskim
- nie masz możliwości zastanowienia się i szczegółowego obejrzenia towaru, masz natomiast aż dziesięć dni na zastanowienie się i ewentualny zwrot bez podania przyczyny; jednak towar zwrócić musisz w stanie nienaruszonym
- sprzedający ma obowiązek poinformować Cię o prawie do zwrotu - podać szczegóły i wszystkie koszty umowy; jeśli tego nie zrobi, Twój czas do namysłu przedłuża się do trzech miesięcy.

Pamiętaj
Przedsiębiorca ma obowiązek powiadomić Cię na piśmie o możliwości oddania towaru w tym terminie. Jeśli tego nie zrobi, masz prawo domagać się zwrotu po tym czasie (do trzech miesięcy od daty zakupu).

Niezgodność z umową

Sprzedawca odpowiada przed klientem, jeżeli towar jest niezgodny z umową w chwili zakupu czyli:
- jest wadliwy, nie nadaje się do celu, do jakiego został wyprodukowany, np. lodówka, która grzeje zamiast chłodzić
- nie ma właściwości, o jakich zapewniała informacja lub reklama
- jeżeli został nieprawidłowo zainstalowany przez sprzedawcę lub przez Ciebie, choć postępowałeś zgodnie z załączoną instrukcją

Naprawa lub wymiana

- Sprzedawca odpowiada za towar przez dwa lata od daty zakupu - właśnie tyle masz czasu na złożenie pisma. Masz prawo domagać się nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy.
- Przez "nieodpłatność" naprawy i wymiany należy rozumieć, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych w czasie przygotowywania towaru do naprawy, czyli np. demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
- Jeżeli naprawa lub wymiana są niemożliwe, możesz żądać obniżki ceny lub zwrotu pieniędzy pod warunkiem, że niezgodność z umową była istotna.

Gwarancja

Dodatkowe uprawnienia daje klientowi karta gwarancyjna. Dostaniesz ją m.in. do sprzętu RTV, AGD, sprzętu komputerowego, mebli, itd. Pamiętaj! Odpowiedzialność za towar ponosi wystawca karty gwarancyjnej, a nie serwisant. Najczęściej jest to producent, dystrybutor, czasem sprzedawca. Zawsze przestudiuj warunki gwarancji.

Do sześciu miesięcy

Jeśli chcesz reklamować wadliwy towar zrób to jak najszybciej. Pamiętaj, że:
- ciężar udowodnienia, że towar był pełnowartościowy w chwili sprzedaży spoczywa na przedsiębiorcy - jeśli wada ujawni się w ciągu sześciu miesięcy od momentu zakupu
- jeśli niezgodność z umową ujawni się po upływie sześciu miesięcy, to Ty musisz udowodnić, że zakupiony towar był wadliwy już w chwili zakupu

Uznanie reklamacji

Jeśli produkt jest wadliwy, zawsze przysługuje Ci prawo do reklamacji. Składasz ją u sprzedawcy, najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączono gwarancję, możesz zgłosić reklamację gwarantowi. Wybór należy do Ciebie. Sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się do Twojej reklamacji w terminie 14 dni. Jeśli tego nie zrobi, przyjmuje się, że reklamacja została uznana.

Rzeczy przecenione

Czy można reklamować przecenione towary? Tak, chyba że robisz to ze względu na wadę, na którą towar został przeceniony. Jeśli na przykład kupiłeś porysowany sprzęt elektroniczny, nie możesz go oddać z tego powodu. Możesz, jeśli nie działa. Przeceny są najczęściej organizowane, aby pozbyć się zalegającego towaru. Sprzedawca może zastrzec wówczas, że żadnych reklamacji nie przyjmuje. Nie jest to zgodne z prawem!

Na co zwrócić uwagę:

-jak długi jest okres gwarancji; niekorzystny dla Ciebie będzie okres krótszy niż dwa lata, właśnie po dwóch latach upływa odpowiedzialność sprzedawcy za towar, więc lepiej żeby gwarancja obejmowała dłuższy okres
- czy jest możliwość wymiany towaru na nowy - jeśli naprawy okażą się nieskuteczne, powinna być możliwość wymiany; często jednak gwarant zaznacza, że może ona nastąpić dopiero po kilku naprawach
- co obejmuje gwarancja - będziesz mieć problem, jeśli gwarant nie będzie odpowiadał za naprawę naprawdę istotnych części
- gdzie znajduje się najbliższy Twojego miejsca zamieszkania punkt serwisowy
- czy musisz zatrzymać oryginalne opakowanie - nie zawsze jest miejsce, aby przechowywać przez kilka lat ogromny karton

Pamiętaj!
Możesz zdecydować, czy przyjmujesz warunki zawarte w karcie gwarancyjnej, czy też będziesz dochodził swoich praw i żądał wymiany lub naprawy od sprzedawcy, a nie od gwaranta.

Wymagaj od sprzedawcy!

- Informacji o cenie towaru.
- Informacji o towarze, np. nazwę, producenta, funkcje, sposób konserwacji itp.
- Dowodu sprzedaży - jeśli nie ma kasy fiskalnej, to Ty powinieneś domagać się wystawienia potwierdzenia zakupu.
- Wydania towaru wraz ze wszystkimi elementami wyposażenia i instrukcją obsługi.
- Udostępnienia towaru tak, abyś mógł sprawdzić jego działanie.

Paragon podstawą

Przechowuj go przez dwa lata - wtedy kończy się odpowiedzialność sprzedawcy za towar. Sprzedawca ma obowiązek dołączyć dowód zakupu. Jeśli nie posiada kasy fiskalnej i nie może wydrukować paragonu, domagaj się potwierdzenia zakupu w formie faktury lub rachunku. Powinieneś mieć dowód, że kupiłeś towar u danego sprzedawcy w określonej cenie i konkretnego dnia.

Faktura VAT

Jeśli zorientujesz się, że zakupiony towar możesz odliczyć od podatku, w ciągu trzech miesięcy od daty zakupu sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury VAT. Ma na to siedem dni. Musisz jednak okazać paragon, na dowód, że towar zakupiłeś w tym miejscu. Nie zdziw się, jeśli wraz z otrzymaniem faktury, będziesz musiał oddać paragon. Jeśli zgubisz fakturę, możesz wystąpić o wystawienie duplikatu. Jednak na podstawie duplikatu nie będziesz mógł uzyskać odliczenia od podatku.

Sądy konsumenckie

To polubowne sądy działające przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej i delegaturach. Aby spór mógł być rozstrzygnięty, zgodę na rozprawę wyrazić muszą obydwie strony - Ty i sprzedawca. Sprzedawca musi wyrazić zgodę na rozpatrzenie sprawy oraz powołanie rzeczoznawcy z listy inspekcji handlowej. Rzeczoznawca ocenia przedmiot sporu. Sąd wydaje orzeczenie, którego moc jest taka sama, jak wyroku sądu powszechnego. Można je egzekwować przez komornika.
Wyrok sadu konsumenckiego jest ostateczny. Można go zaskarżyć tylko, jeśli naruszono reguły postępowania, np. nie powiadomiono Cię o rozprawie.

Wnieś wniosek, jeśli:

- reklamowałeś towar i sprzedawca tej reklamacji nie uznał
- czujesz się skrzywdzony przez sprzedawcę
- nie zgadzasz się z opinią rzeczoznawcy powołanego przez sprzedawcę

Gdzie uzyskasz pomoc

Uzyskasz ją bezpłatnie od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Pełna lista rzeczników wraz z ich danymi teleadresowymi jest dostępna na stronie
www.uokik.gov.pl

Przy Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej w Gdańsku działa Stały Polubowny Sąd Konsumencki - Gdańsk, ul. Konopnickiej 4, tel. (058) 341 08 77.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto