Aktualnie przebudowywany jest nie tylko odcinek łączący Chorzów Batory z Bytomiem i Nakłem Śląskim, ale również zabytkowa hala peronowa bytomskiego dworca.
To właśnie ona ma zmienić się nie do poznania. Będzie zmodernizowana, a trzy jej perony zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Będzie także zainstalowane nowe nagłośnienie i oznakowanie peronów oraz oświetlenie i mała architektura. Jak przebiegają postępy prac? Oceńcie sami, przeglądając naszą galerię zdjęć.
Wróci przeszklenie hali peronowej dworca z 1929 roku!
Konsultacje z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz organizacji pozarządowych doprowadziły do powrotu przeszklenia hali peronowej dworca, pochodzącej z 1929 roku. To rozwiązanie ma pozwolić na dodatkowe doświetlenie peronów oraz na odtworzenie historycznego charakteru stacji w Bytomiu.
- Rozpoczynająca się modernizacja linii kolejowej nr 131 oraz hali peronowej dworca PKP to nie tylko zwiększenie komfortu jazdy dla pasażerów, ale również szansa na większą liczbę połączeń kolejowych, w tym dalekobieżnych - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
- Liczymy również, że powstająca linia kolejowa do Pyrzowic oraz nowe połączenie kolejowe z Rudą Śląską, będą miały wpływ na zwiększenie ruchu pasażerskiego przez nasze miasto - dodaje wiceprezydent Michał Bieda.
PKP PLK w hali peronowej nie tylko przywróci historyczne szklenia na świetliku, frontach oraz ścianie od strony peronu nr 3, ale zmieni pokrycie na blachę płaską oraz wykonana niezbędne wzmocnienia wynikające z przeszklenia hali, zaś nawierzchnia peronów zostanie wykonana według układu "karo". Z kolei w zakresie obiektu mostowego w ciągu ul. Zabrzańskiej i Łagiewnickiej zachowane zostaną elementy stalowe obiektu w celu utrzymania wyglądu poprzez ich montaż do konstrukcji nowych przęseł wraz z zabudową przęsła dla kolei wąskotorowej.
Na samej stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Warto dodać, że układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej.
Zostaje zabytkowa nastawnia bramowa BT, wpisana do rejestru zabytków
Warto podkreślić, że PKP po wpisaniu nastawni bramowej BT do rejestru zabytków na wniosek Stowarzyszenia Na Rzecz Zabytków Fortyfikacji „Pro Fortalicium”, biorąc pod uwagę potrzebę zachowania tego obiektu w stanie nienaruszonym, zaprojektowało tak układ torowy stacji w Bytomiu, aby nastawnia pozostała na swoim miejscu.
Zamłynie. Uwaga kierowcy! Znów utrudnienia w ruchu drogowym
Oprócz prac w hali peronowej bytomskiego dworca PKP, przebudowa obejmuje także wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki. Zachowano fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzono powierzchnie ścian i gzymsów z cegły. Chociaż widać, że prace dobiegają powoli końca, to nie koniec utrudnień drogowych
Na Zamłyniu czekają nas spore utrudnienia - od 6 maja od godz. 5 do godzin nocnych z 7 na 8 maja oraz od 13 maja od godziny 5 do godzin nocnych z 14 na 15 maja.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?