Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W 2010 roku Łódzkie będzie placem budowy - większość inwestycji wspiera Unia

Piotr Brzózka
Autostrady, drogi ekspresowe, wielka dziura, w której schowa się dworzec Łódź Centralna, nowy terminal lotniska na Lublinku - to główne, choć niejedyne tegoroczne inwestycje w woj. łódzkim.

Według wciąż jeszcze obowiązujących planów, wiosną ma się rozpocząć budowa A1 ze Strykowa do śląskich Pyrzowic. Pozostaje jednak dreszczyk niepokoju. Odpowiadające za budowę konsorcjum Autostrada Południe miało równo rok na zapewnienie sobie finansowania inwestycji. Termin mija już 22 stycznia, a problem nie został rozwiązany. Nieoficjalnie mówi się, że banki w ostatniej chwili postawiły warunki, które podnoszą koszty inwestycji z 7 do 9 mld zł.

Gdy inwestycja w końcu się rozpocznie, kierowców jadących na południe kraju czeka w drugiej połowie roku drogowy koszmar. Budowa A1 wiąże się bowiem z wyburzeniem popularnej gierkówki i istniejącego już starego odcinka A1 pod Piotrkowem .

Późną wiosną ma rozpocząć się budowa A2 ze Strykowa do podwarszawskiej Konotopy. Dzięki kryzysowi udało się obniżyć znacznie koszty tej inwestycji. Wybudowanie trasy miało kosztować 5,7 mld, ostatecznie cena zamknie się w niecałych 3 mld zł. Było to możliwe, bo do przetargu zgłosiło się aż 37 wykonawców, w tym niewiarygodnie tani Chińczycy. I to właśnie firma z Dalekiego Wschodu wybuduje dwa z pięciu odcinków trasy, w tym 30-kilometrowy fragment odchodzący od węzła Stryków. Niestety, wiadomo już, że niższe koszty budowy nie przełożą się na opłaty dla kierowców - obowiązywać ma stawka 20 groszy za kilometr.

- W 2010 r. rozpocznie się też budowa pierwszych fragmentów tras ekspresowych w naszym regionie, czyli S8 z Piotrkowa, przez Rawę, do granicy woj. mazowieckiego, a także S14, która będzie obwodnicą Pabianic - mówi Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Oprócz tego GDDKiA będzie też budować m.in. obwodnice Sieradza i Opoczna.

W 2010 r. rozpocznie się wielka przebudowa centrum Łodzi. Na pierwszy ogień idzie Dworzec Łódź Fabryczna, który zostanie zburzony. W jego miejsce powstanie podziemna stacja Łódź Centralna. Prace rozpoczną się po wakacjach. Robotnicy wykopią głęboki na 16 metrów rów w kwartale ulic Narutowicza, Kilińskiego, Składowa i Węglowa. Wykopana ziemia trafi na Widzew, gdzie miasto chce usypać sztuczną górę.

Nowy dworzec powstanie właśnie pod Węglową. 16,5 metra pod ziemią powstaną trzy perony i sześć torów, zostanie też kawałek przestrzeni na dołożenie czwartego peronu w przyszłości. Hala nowego dworca będzie zlokalizowana 8 metrów pod ziemią.

Duże zmiany czekają też łódzkie lotnisko na Lublinku. Tydzień temu wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego terminalu pasażerskiego. Dzięki niemu przepustowość portu im. Reymonta wzrośnie do 3 mln pasażerów rocznie. Inwestycji towarzyszą jedynie obawy, czy taki rozmach jest uzasadniony. Na razie łódzkie lotnisko obsługuje 300 - 400 tys. osób rocznie i niewiele wskazuje, by nagle ruch miał się zwiększyć 10-krotnie. Koszt tej inwestycji jest szacowany na 190 mln zł. 77 mln zł daje Unia Europejska.

90 mln Unia dała niedawno na kontynuację wielkiego projektu budowy term w Uniejowie. To małe miasteczko do niedawna borykało się z biedą. Dziś mamy tu baseny geotermalne, stylizowany kasztel rycerski i restaurację, a mieszkańcy zarabiają na turystyce. W 2010 r. za unijne pieniądze budowane są m.in. wały na rzece Ner, które mają chronić nowe inwestycje.

W sierpniu 2009 r. mieszkańcy Wielunia i turyści mogli oglądać pokazy średniowiecznych walk, wyścigi rydwanów i wiele innych atrakcji. Wszystko to w ramach Europejskiego Święta Bursztynu. Z pomocą UE Wieluń przypomina, że leży na szlaku, którym w starożytności Rzymianie wędrowali nad Bałtyk. W ramach projektu "szlak bursztynowy" powstanie tu 219 km ścieżek rowerowych, 162 km szlaków pieszych, odnowionych będzie 21 zabytków. Unia daje na to 42 mln zł.

Trwa kilka ciekawych projektów rewitalizacyjnych. Blask odzyskuje piękna, ale zaniedbana starówka Piotrkowa. Dofinansowanie unijne wynosi 16 mln zł.

23 mln zł dostał Łowicz na renowację dawnej kolegiaty i utworzenie kompleksu rekreacyjnego w pobliskim parku. Także Sieradz dostanie z UE 30 mln na rewitalizację starówki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W 2010 roku Łódzkie będzie placem budowy - większość inwestycji wspiera Unia - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto