Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sieradzka oświata po reformie określona. Radni przyjęli projekt organizacji sieci szkół i obwodów

Paweł Gołąb
Fot. Paweł Gołąb
Już wiadomo jak będzie wyglądać sieradzka oświata po reformie i likwidacji gimnazjów. Radni na czwartkowej sesji podjęli uchwałę w sprawie „projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego” z przeorganizowaną siatką szkół i obwodami. Co przewiduje?

Jak już wcześniej informowaliśmy, wszystkie trzy znikające sieradzkie gimnazja wejdą w skład podstawówek: „jedynkę” wchłonie Szkoła Podstawowa nr 10 (mieszczą się w jednym obiekcie), „dwójkę” SP nr 1 (w najbliższym roku szkolnym w gimnazjalnym obiekcie przy Rycerskiej prowadzona będzie nauka klas II i III gimnazjum, w roku 2018/2019 – klasy III gimnazjum oraz VIII podstawówki, a od 2019 niczego nie określono), a „trójkę” SP nr 4 (w siedzibie „3” przewidziano w 2017/2018 naukę klas II-III gimnazjum, w 2018/2019 klas VII-VIII podstawówki i III gimnazjum, a od 2019 – klasy VI-VIII podstawówki).
Jak czytamy w uzasadnieniu uchwały, „głównym przesłaniem proponowanych zmian jest stworzenie systemu sieradzkiej oświaty bezpiecznej i przyjaznej dla uczniów oraz aby w sposób satysfakcjonujący zoptymalizować oczekiwania rodziców”. A założono rozwiązania takie, by zminimalizować negatywne skutki reformy oświaty. - Dokonane zmiany w obwodach szkół uwzględniają aspekt odległości ucznia do szkoły i możliwości techniczne każdej z placówek, tak by każdemu z uczniów zapewnić właściwe warunki do edukacji. Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 8 jest placówką bez obwodu ze względu na specyfikę placówki. Dzieci z rejonu tej szkoły zostały włączone do obwodu SP nr 10, choć najprawdopodobniej skorzystają z oferty szkoły zlokalizowanej w pobliżu, czyli SPI nr 8. Kolejna istotna zmiana dotyczy obwodu Szkoły Podstawowej nr 9. Został zmniejszony, by zapewnić możliwość edukacji uczniom w klasach VII-VIII uwzględniając parametry szkoły i by nie doprowadzić do dwuzmianowości pracy placówki – zapisano w uzasadnieniu.
Według zapisów w uchwale „włączenie gimnazjów do szkół podstawowych we wszystkich trzech przypadkach spowoduje, że szkoły podstawowe mimo ogólnego zwiększenia liczby oddziałów do ośmiu klas, będą miały do dyspozycji bazę dydaktyczną dotychczasowych gimnazjów”. - Jest to kolejny aspekt, który prowadzi do uchronienia się przed dwuzmianowością i do dbałości o to, by nie wystąpiło pogorszenie warunków nauki dla uczniów. Gimnazjum nr 1 mieści się w budynku SP nr 10, zatem problemy lokalne nie wystąpią. Gimnazjum nr 2 zlokalizowane jest w bardzo bliskiej odległości od SP nr 1 (300 m i czas przejścia 4 min.), zatem włączenie tej placówki do „jedynki” jest całkowicie zasadne. Pozwoli to na „rozładowanie” zajęć, lekcje nie będą skumulowane w jednym budynku, zwiększy to bezpieczeństwo dzieci i zapewni edukację w systemie jednozmianowym.
Podobnie – jak zapewniają władze – jest w Gimnazjum nr 3, które zlokalizowane jest w bardzo bliskiej odległości od SP nr 4 (500 m i czas przejścia 7 min.), więc i to połączenie jest z powyższych względów zasadne.
Czy ułożenie sieradzkiej oświaty w myśl reformy było twardym orzechem do zgryzienia? – To było trudne zadanie, ale sobie z nim radzimy. Dzięki dyskusji, która toczy się w Sieradzu już od kilku miesięcy mamy nadzieję, że nasza propozycja zaspokoi dwie istotne rzeczy. By nasze dzieci we właściwych warunkach i z odpowiednią jakością świadczonych usług oświatowych mogły chodzić do szkoły. A po drugie, patrząc już na nauczycieli i pracowników obsługi oświaty, by reforma została przeprowadzona jak najmniejszym kosztem z tej strony – odpowiada prezydent Sieradza Paweł Osiewała.
Jak przyznaje gospodarz miasta, Sieradz jest w tym szczęśliwym położeniu, że udało się naturalnie połączyć gimnazja z innymi placówkami. – Tutaj nie mieliśmy żadnych wątpliwości. Ale trzeba pamiętać, że oświata to nie jest tylko problem obecnej reformy. Również i dzietności, co mocno wpływa na to jak będzie wyglądała w naszym mieście za kilka lat. Dziś mamy 440 dzieci, które wchodzą do systemu, ale już w latach 2020 i 2021 będziemy mieli ich tylko 350. To o blisko 100 mniej uczniów, co w naturalny sposób wymusza ograniczenia. Staramy się z tym radzić. Przez najbliższe dwa lata nie będziemy mieli problemu z kadrami, zapewnieniem zatrudnienia.
Przegłosowana jednomyślnie w czwartek uchwała oświatowa ma charakter intencyjny. Jej zapisy muszą być w ciągu 21 dni zaopiniowane przez Kuratorium Oświaty w Łodzi, które – jak wyjawia prezydent - wstępnie ją zaakceptowało. Ostateczna uchwała w sprawie organizacji sieradzkiej oświaty ma być przyjęta do końca marca.
Jak ostatecznie – po całkowitym wygaszeniu gimnazjów – będą wyglądały szkolne obwody w Sieradzu według przyjętych planów? To przedstawimy w oddzielnym materiale.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto