Remonty powiatowych dróg na horyzoncie - w Sieradzu i gm. Burzenin. To dzięki wsparciu innych samorządów i zewnętrznym dotacjom (zdjęcia)

Paweł Gołąb
Paweł Gołąb
Długo wyczekiwane remonty ważnych dla Sieradza dróg administrowanych przez powiat coraz bliżej. Nowej nawierzchni doczekać się ma wysłużona ul. Widawska oraz ul. Reymonta – tu na kolejnym odcinku, który wciąż pozostaje gruntowy. Dzisiaj radni powiatu zgodzili się na zabezpieczenie pieniędzy w budżecie na te inwestycje, które finansowo wesprzeć postanowiły też inne samorządy. Na takiej współpracy skorzystać ma też jedna z dróg w gminie Burzenin.

Zielone światło dla realizacji drogowych inwestycji zaplanowanych przez powiat dało przegłosowanie odpowiednich uchwał podczas środowej sesji Rady Powiatu Sieradzkiego. Pierwsza dotyczyła ujęcia w budżecie powiatu na 2019 i 2020 rok przy partnerstwie miasta Sieradz i gminy Sieradz zadania „Rozbudowa drogi powiatowej (ul. Widawska – granica powiatu). Druga - ujęcia w budżecie powiatu na rok 2020 przy partnerstwie miasta Sieradz zadania „Przebudowa drogi powiatowej – ul. Reymonta w Sieradzu”, a trzecia - ujęcia w budżecie powiatu na rok 2020 przy partnerstwie gminy Burzenin zadania „Przebudowa drogi powiatowej Burzenin-Szynkielów”.
Rozbudowa ul. Widawskiej – jak zapewnił w uzasadnieniu uchwały dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Sieradzu Robert Piątek – uzyskała dofinansowanie rzędu 50 proc. z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Całkowita wartość inwestycji to 13 mln zł. Powiat wsparły też dwa inne samorządy – miasto Sieradz postanowiło zadysponować na to zadanie 3 mln zł, a wiejska gmina Sieradz 950 tys. zł. W budżecie powiatu na roboty zabezpieczono 2,55 mln zł. Prace potrwają dwa lata. W 2019 roku zostaną przeprowadzone za 3 mln zł, w 2020 za 10 mln zł.
II etap ul. Reymonta w Sieradzu ma być przeprowadzony już przy wsparciu z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego (tu uzyskać można dofinansowanie rzędu aż 85 proc.). Będzie to drugi etap rozpoczętej w 2016 roku inwestycji polegającej na przebudowie drogi o nawierzchni tłuczniowej. Tym razem chodzi o odcinek długości około 1,2 km, który ma połączyć miasto z ekspresową S8 od tej strony miasta. Koszt robót został oszacowany na 5,5 mln zł. Miasto Sieradz zadeklarowało wsparcie rzędu 450 tys. zł. Powiat sieradzki z własnego budżetu zadysponował w tej sytuacji 375 tys. zł. Wniosek o dofinansowanie z RPO ma być złożony natychmiast po podjęciu uchwał pieczętujących samorządowe partnerstwo. Czasu na to jest zresztą niewiele - do poniedziałku 19 sierpnia.
Ostatnia z dróg – Burzenin-Szynkielów – ma być zrealizowana przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych. To w 2020 roku. Tu koszt prac został oszacowany na 4,5 mln zł. Ta inwestycja też stanowi kolejny etap przebudowy tej trasy. Została rozpoczęta w 2014 roku, a objęła odcinek o długości 6,3 km wraz z przebudową mostu na Oleśnicy. Do wykonania pozostało jeszcze niewiele ponad 3 km. Inwestycję wspiera gmina Burzenin, która zadeklarowała na ten cel w 2020 roku dotację rzędu 650 tys. zł.
Uchwały we wszystkich trzech sprawach sieradzcy radni powiatowi przyjęli praktycznie jednogłośnie (przy jednym wstrzymującym się głosie w sprawie inwestycji w gminie Burzenin), co nie oznacza, że obyło się bez dyskusji. W imieniu radnych opozycyjnej Ziemi Sieradzkiej Jacek Walczak zaproponował, by powiat opracował plan podobnych zadań drogowych wybiegający kilka lat w przód. - Byśmy nie byli zaskakiwani. Jesteśmy zadowoleni, że dojdzie do tych inwestycji, ale już się pokazały głosy, że jest różne traktowanie gmin. Tego byśmy uniknęli, gdybyśmy właśnie stworzyli taką listę. Planowali lepiej, i w dłuższej perspektywie – argumentował.
Starosta sieradzki Mariusz Bądzior wskazywał, że nie zawsze takie plany mogą się sprawdzić, bo liczy się najbardziej wykorzystywanie pojawiających się okazji związanych z dofinansowaniem. - Jako zarząd i radni musimy wykorzystać każdą sytuację, dzięki której możemy dołożyć z budżetu jak najmniej – odpowiadał. - Przy braku dokładnych informacji jakie jest możliwe dofinansowanie i ile pieniędzy można zyskać, nie można określić jakie mamy przeznaczyć fundusze. W takiej sytuacji jest ciężko dokładnie wszystko zaplanować.
W środę w sprawach powiatowych inwestycji obejmujących Sieradz debatowali radni miejscy. Uchwały w sprawie przyznania finansowego wsparcia starostwu na Widawską i Reymonta przyjęli jednogłośnie.

Wybory 2020: podsumowanie dnia (komentarze na żywo)

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ciekawe kiedy wreszcie to rondo 1Maja/3Maja?

Wyjechać od strony szpitala lub do szpitala to czekanie na mękę.

R
R123

Od przebudowy dalszej części ul. Reymonta bardziej potrzebna jest budowa obwodnicy północno-zachodniej będącej przedłużeniem 1. Maja i 3. Maja i łączącej te ulice z ul. Reymonta, POW i Wojska Polskiego (częściowo w śladzie ul. Zachodniej). Obwodnica ta byłaby także alternatywą do wiaduktu na Wojska Polskiego. --- Do zbudowania tej drogi trzeba byłoby zburzyć jedno zabudowanie przy POW. Na przedłużeniu ul. Zachodniej na południe od POW jest wyrażnie wolna przestrzeń w zabudowaniach. Ale należałoby zaprojektować przebieg drogi już teraz, żeby nie trzeba było póżniej wyburzać jakiś nowych budynków, tym bardziej, że przy ul. Reymonta powstaje ich ostatnio dość dużo. ---- Budowa tej obwodnicy powinna być szybko rozpoczęta, tak aby budowa połączenia kolejowego (CPK)-Łódź-Wieruszów-(Wrocław) nie skomplikowała tego finansowo w przyszłości.

1. Maja to końcowa część drogi wojewódzkiej 480, więc ta obwodnica będąca przedłużeniem drogi 480 powinna też pewnie być wojewódzka. Ale być może miasto powinno się tutaj dołożyć, tym bardziej, że trochę się buduje między 3. Maja i Reymonta? Jest jeszcze kwestia skrzyżowania z linią kolejową: może kolej dorzuciła by grosza na tunel lub wiadukt?

G
Gość

Ależ to nie są UNIKATOWE zdjęcia :-)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3