Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Radny Juliusz Góraj złożył zawiadomienie w prokuraturze na prezydenta Sieradza

Dariusz Piekarczyk
Radny Juliusz Góraj złożył zawiadomienie w prokuraturze na prezydenta Sieradza
Radny Juliusz Góraj złożył zawiadomienie w prokuraturze na prezydenta Sieradza Fot. Dariusz Piekarczyk
Sieradzki radny Juliusz Góraj złożył w Prokuraturze Rejonowej w Sieradzu zawiadomienie o niedopełnieniu przez prezydenta Sieradza Pawła Osiewałę obowiązku dotyczącego organizacji ostatniej nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej.

Zwołujące sesję nie dopuścił do tego, aby odbyła się ona w sposób zdalny, czym naraził życie i zdrowie wielu osób poprzez zakażenie koronawirusem.
Oto treść zawiadomienia do Prokuratury Rejonowej.

"Niniejszym zawiadamiam, że Pan Paweł Osiewała popełnił przestępstwo z art. 165 § 1 Kodeksu karnego - poprzez sprowadzanie niebezpieczeństwa dla zdrowia wielu osób powodując zagrożenie epidemiologiczne, oraz jako Prezydent Miasta Sieradza nie dopełniając swoich obowiązków, działając na szkodę interesu publicznego oraz prywatnego, w celu uzyskania korzyści majątkowej dla innej osoby oraz korzyści osobistej dla siebie, wyczerpał znamiona przestępstwa, o którym mowa w art. 231 § 1 i 2 k.k..

UZASADNIENIE

Powołując się na okoliczność związaną z niedopełnieniem swoich obowiązków w zakresie zapewnienia obsługi technicznej i organizacyjnej niezbędnej do realizacji zadań Rady Miejskiej w Sieradzu, Paweł Osiewała – Prezydent Miasta Sieradza, świadom przypadków zakażenia pracowników Urzędu Miasta Sieradza wirusem SARS-CoV-2, zorganizował nadzwyczajną sesję Rady Miejskiej w Sieradzu w siedzibie Urzędu zwołaną na jego własny wniosek przez Przewodniczącą Rady Miejskiej w Sieradzu w dn. 6 października 2020 r. na dzień 12 października 2020 r. z pominięciem trybu zdalnego. Nastąpiło to wbrew żądaniu Przewodniczącej Rady wyrażonemu stosowną dyspozycją przekazaną pracownikom Urzędu, na podstawie którego to żądania uzasadnionego zachorowaniem na COVID-19 Sekretarza Miasta Sieradza Pana Jarosława Trojanowskiego (o czym doniosły lokalne media) zarządzenie zdalnego trybu obradowania przekazano radnym poprzez wiadomość e-mail w dniu 7 października 2020 r., o godz. 14:33, w której informowano cyt. „w związku z potwierdzonym przypadkiem koronowirusa w Urzędzie Miasta Sieradza podjęto decyzję o zwołaniu sesji w trybie zdalnym” przez co naraził na niebezpieczeństwo zdrowie wielu osób (tj. radnych oraz pracowników urzędu, którego jest kierownikiem) poprzez spowodowanie zagrożenia epidemiologicznego.1
Niedopełniony przez Pawła Osiewałę obowiązek wynika wprost z § 8 Statutu Miasta Sieradza (uchwała nr LVI/389/2018 Rady Miejskiej w Sieradzu z dnia 14 września 2018 w sprawie statutu Miasta Sieradza zmieniona uchwałą nr XXX/205/2020 Rady Miejskiej w Sieradzu z dnia 31 sierpnia 2020 r. w sprawie zmiany statutu Miasta Sieradza) stanowiącego, że Prezydent zapewnia Radzie obsługę techniczną i organizacyjną niezbędną do realizacji zadań organu stanowiącego Miasta.
Do dnia 12 października 2020 r. Prezydent Miasta Sieradza nie zapewnił odpowiedniej obsługi w zakresie odbycia oraz przeprowadzenia transmisji z sesji Rady Miejskiej w Sieradzu zwoływanych i odbywanych zgodnie z art. 15 z ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), na mocy którego organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego oraz kolegialnie organy wykonawcze w jednostkach samorządu terytorialnego, mogą zwoływać i odbywać obrady, sesje, posiedzenia, zgromadzenia lub inne formy działania właściwe dla tych organów, a także podejmować rozstrzygnięcia, w tym uchwały, z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość lub korespondencyjnie (w zdalnym trybie obradowania).
Na mocy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 491) wydanego na podstawie delegacji ustawowej z art. 46 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1239 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 284, 322 i 374) w okresie od dnia 20 marca 2020 r. do odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej obowiązuje stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Istnieje zatem podstawa prawna wykorzystania trybu zdalnego oraz materialne przesłanki jego zastosowania, a zarazem niedopełniony, prawny obowiązek Prezydenta Miasta Sieradza Pawła Osiewały.
Co szczególnie znaczące, działania wyżej opisane mają charakter umyślny – w zamiarze bezpośrednim. Działając jako Prezydent Miasta Sieradza, uprawniony na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym do złożenia wniosku o zwołanie sesji Rady Miejskiej w Sieradzu w terminie 7 dni, nadużywając tego uprawnienia, wnioskując uporczywie o kolejną sesję nadzwyczajną, poświęconą wyłącznie jednemu projektowi uchwały, co do którego Rada Miejska w Sieradzu zajęła już wcześniej dwukrotnie negatywne stanowisko, nie zapewniając jednocześnie należytej obsługi sesji i uniemożliwiając jej przeprowadzenie z zachowaniem wymogów określonych przepisami prawa w uzasadnionej okolicznościami i zarządzonej przez Przewodniczącą Rady formie zdalnej, wiedząc o zakażeniach podległych sobie pracowników Urzędu w okresie bezpośrednio poprzedzającym wniosek, musi mieć pełną świadomość skutków swojego zachowania.
Naruszonym w ten sposób interesem publicznym jest zapewnienie realizacji zasady jawności działania organów władzy publicznej w zakresie obrad Rady Miejskiej w Sieradzu podczas sesji a zarazem możliwość prawidłowego i bezpiecznego działania tego organu. Dochodzi tu również do naruszenia interesu prywatnego, związanego z ochroną zdrowia pracowników Urzędu Miasta Sieradza oraz radnych Rady Miejskiej, co do których naruszone jest również prawo do realizacji uprawnień wynikających z pełnienia mandatu radnego.
Zachowanie sprawcy obliczone jest przy tym docelowo na absencję niektórych spośród radnych, którzy nie popierają przedłożonego projektu uchwały, co w stanie epidemii jest prawdopodobne, i podjęcie przez Radę obradującą w niepełnym składzie uchwały zwiększającej (w ocenie zgłaszającego w sposób nadmierny) stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami, nakładanej na mieszkańców Miasta Sieradza. Powyższe wskazuje więc na działanie nakierowane na uzyskanie korzyści majątkowej dla innej osoby (t.j. Gminy Miasto Sieradz) poprzez zwiększenie przychodów z tytułu ww. publicznoprawnej opłaty.
Ponadto Paweł Osiewała przestępstwo wyżej opisane popełnił również w celu osiągnięcia korzyści osobistej, polegającej na uzyskaniu satysfakcji ze spowodowania uciążliwości dla niepopierających jego działań, w tym przedłożonego przezeń projektu uchwały, radnych - poprzez wymuszanie na nich osobistego stawiennictwa w Urzędzie Miasta Sieradza w celu odbycia sesji obejmującej głosowanie w ramach plenarnych obrad, tj. w gronie kilkudziesięciu osób, i w ten sposób wystawienie zarazem tychże na dodatkowe zagrożenie zakażeniem.
Opisane wyżej okoliczności wskazują zatem na wyczerpanie obydwu znamion popełnienia przestępstwa w warunkach zaostrzonej odpowiedzialności karnej z art. 231 § 2 k.k".

Prezydent Sieradza Paweł Osiewała nie komentuje sprawy.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto