Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągi szybkiej kolei zabiorą sieradzan

Marcin Darda
Dobre wieści dla Zduńskiej Woli i Sieradza. Środowe konsultacje w sprawie przebiegu kolei dużych prędkości w województwie łódzkim dały wstępnie zielone światło dla tego wariantu, który przebiega na południe od zbiornika Jeziorsko.

A to oznacza, że do pomysłu zlokalizowania dodatkowego przystanku dla pociągów dużych prędkości między Sieradzem a Zduńską Wolą jest już bliżej niż dalej.

- Tu chodzi o względy ekonomiczne, a aglomeracja sieradzko-zduńskowolska liczy 120 tys. mieszkańców - mówi Witold Stępień, marszałek województwa. - Pasażer będzie w Łodzi, ale i w drugiej dużej aglomeracji.

Studium dla całości inwestycji, czyli linii łączącej Warszawę z Łodzią oraz - po rozwidleniu linii w okolicach Kalisza - z Poznaniem i Wrocławiem ma być gotowe jesienią. Budowa polskiego high-speed, czyli linii dla pociągu, który może pojechać nawet 350 km na godz. ma się rozpocząć za trzy lata i potrwać do 2019 r. Koszt to 26 - 28 mld zł. Kluczowa dla całego projektu jest Łódź, bo tu dla szybkiego pociągu ma zostać wybudowany tunel, łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. W środę potwierdziło się również, że to wariant z tunelem pod Łodzią jest atrakcyjniejszy nie tylko logistycznie, ale i ekonomicznie od pomysłu budowy północnej, kolejowej obwodnicy Łodzi. Taki wariant, choć nonsensowny, bo KDP ma łączyć centra metropolii, był brany pod uwagę.

Marcin Warda, dyrektor firmy, która pracuje nad studium, stwierdził, że po wschodniej strony Łodzi high-speed dotrze do miasta wariantem zbliżonym do autostrad A2 oraz A1, a wybiegnie na południe, a potem na zachód w kierunku Zduńskiej Woli i Sieradza. Ów przystanek wstępnie zaplanowano w okolicach miejscowości Czartki. Gdy "DŁ" jesienią pisał o tym po raz pierwszy, eksperci byli podzieleni. Jedni nazwali go "drugą Włoszczową, na której nikt nie wsiądzie", drudzy powiadali, że nie muszą się na nim zatrzymywać wszystkie pary pociągów.

KDP ma mieć w Łódzkiem jeszcze jedno odgałęzienie, bo powstanie linia Łódź - Opoczno, w okolicach którego przebiega Centralna Magistrala Kolejowa. Ten łącznik umożliwi szybki dostęp do high-speedu Katowicom i Krakowowi, bo po CMK pociągi będą jeździć co najmniej 250 km na godz. i na odwrót - otworzy Łódź na szybkie połączenie z południem kraju.

Jeśli cały projekt wypali, to łodzianie do stolicy dotrą w nieco ponad pół godziny, a do Wrocławia czy Poznania w godzinę z kilkuminutowym okładem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto