Do głębokich rowów wzdłuż drogi krajowej nr 12/14, choć po przebudowie trasy istnieją już od kilku lat, wciąż wielu podchodzi sceptycznie. Tak jak sieradzki radny powiatowy, a jednocześnie kierownik szpitalnego oddziału ratunkowego w Sieradzu Andrzej Wiśniewski. Po raz kolejny zgłosił interpelację w tej sprawie.
Uważa, że rowy melioracyjne można przykryć i odtworzyć pas awaryjny. Jego zdaniem, przywróciłoby to możliwość sprawnego dojazdu służb ratowniczych do miejsc, gdzie doszłoby do wypadku. Wybudowanie rowów podczas remontu drogi krajowej i zlikwidowanie poboczy taką możliwość, jak przekonuje radny, wykluczyło.
I możliwość ponownej przebudowy tego odcinka trasy wyklucza GDDKiA. - Nie ma takiej fizycznej możliwości - przekonuje, że nie da się zbudować dodatkowego pasa, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Zalewski. - Nigdy nie było tam pasa awaryjnego. To było szerokie pobocze bitumiczne.
Nie ukrywa, że podczas remontu krajowej 12/14 chodziło o to, by zmieścić się w istniejącej szerokości pasa drogowego, bo nie było możliwości wykupu gruntów pod drogę w tak ścisłej zabudowie. No i oczywiście nie przesadzać z kosztami. Szerokie pobocza, jakie były tam wcześniej, zlikwidowano, bo trzeba było zmieścić chodniki. Ze względu na specyfikę terenu, było też konieczne rozwiązanie problemu odprowadzania wody - stąd rowy.
- Zarówno wybudowanie kanalizacji krytej, jak i jej utrzymanie jest kilkakrotnie droższe - mówi Maciej Zalewski z GDDKiA. - Wszystko trzeba wziąć pod uwagę i trzeba też liczyć pieniądze. Jeśli zbilansować zyski i starty, to nawet ci, którzy narzekali, doceniają poprawę bezpieczeństwa. Kiedy nie ma poboczy, jest bezpieczniej, bo kierowcy nie próbują wymuszać na innych zjechania na nie podczas wyprzedzania - sumuje. I przypomina, że tam gdzie są rowy, jest teren zabudowany i kierowcy powinni przestrzegać ograniczenia prędkości do 50 kilometrów na godzinę.
Zdaniem rzecznika GDDKiA, narzekanie na rowy skończy się po wybudowaniu ekspresowej drogi S8, która przejmie ruch tranzytowy. Obecnie odcinkiem krajówki z Sieradza do Zduńskiej Woli na dobę przejeżdża do 16 tys. pojazdów.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?