Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Międzynarodowe powitanie wiosny w SOSz-W w Sieradzu

Paweł Gołąb
Międzynarodowe powitanie wiosny w SOSz-W w Sieradzu
Międzynarodowe powitanie wiosny w SOSz-W w Sieradzu Fot. Paweł Gołąb
Uczniowie, przedszkolaki i nauczyciele Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego już powitali nadejście wiosny. Z tej okazji w placówce odbyły się kolorowe i żywiołowe występy. Zabawa miała międzynarodowy wymiar, bo zostali do niej zaproszeni goście z kilku krajów Europy, którzy współpracują z sieradzkim SOSz-W w ramach unijnego programu Comenius.

Co sieradzkiemu Ośrodkowi daje udział w programie Comenius? Jak przekonuje dyrektor SOSz-W Iwona Górka, to nie tylko szansa na wymianę doświadczeń czy promowanie ekologii, na którą obecny projekt jest głównie nastawiony, ale i po prostu zabawę. – Nasi uczniowie mają szansę na zawiązanie międzynarodowych przyjaźni i zyskują przekonanie, że świat stoi dla nich otworem. Okazuje się, że ta Europa, która wydawała się tak daleką, jest całkiem blisko.
Jak wygląda porównanie systemów kształcenia specjalnego w Polsce z tymi za granicą? – Nasz jest zbliżony do tego w Rumunii, Turcji czy Węgier. System włoski czy portugalski jest już zupełnie inny, bo tam edukacja jest zorganizowana inaczej i osoby z dysfunkcjami po krótkim pobycie w placówce specjalnej wracają do szkół masowych. Po tych wszystkich spostrzeżeniach możemy stwierdzić, że absolutnie – patrząc na wyposażenie czy kwalifikacje kadry - nie mamy się czego wstydzić. Taka wymiana doświadczeń to korzyść dla każdej ze stron uczestniczących w projekcie – podkreśla Iwona Górka.
Do sieradzkiego SOSz-W zjechało 23 nauczycieli z siedmiu krajów: Portugalii, Grecji, Turcji, Węgier, Rumunii, Hiszpanii i Włoch. A do tego 7-osobowa grupa portugalskiej młodzieży.
- Bardzo mi się tu podoba. Sieradz jest małym miastem, w którym – mam wrażenie – wszyscy się znają i rozumieją – mówi o swoich wrażeniach Joao Alves przytakując wraz z koleżanką Catią Silva, że edukacja specjalna w ich kraju wygląda inaczej, bo opiera się na instytucjach przysposabiających i późniejszej integracji prowadzonej w powszechnych szkołach. – W swojej szkole mamy głuchego kolegę. Są specjalne programy czy zajęcia, które pozwalają się nam zintegrować.
W ramach unijnego programu Comenius sieradzka placówka uczestniczy w realizacji trzech projektów: dwóch związanych z ekologią i jednego, którego celem jest wypracowanie strategii postępowania z dzieckiem autystycznym.
Międzynarodowe projekty w SOSz-W w Sieradzu rozpoczęły się w 2013 roku i przy udziale 24 zagranicznych placówek potrwają do maja tego roku. Dwa odnoszą się do tematyki związanej z recyklingiem. Pierwszy związany z odzyskiwaniem odpadów odbywa się pod hasłem „Zrób inaczej! Zostań zielonym przedsiębiorcą!” i jest prowadzony na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej. Drugi – realizowany na poziomie szkoły podstawowej – to „Coś z niczego”. Trzeci dotyczący zasad postępowania z dziećmi cierpiącymi na autyzm nauczyciele prowadzą przy współudziale najmłodszych wychowanków placówki – przedszkolaków.
Na realizację międzynarodowych projektów sieradzki SOSz-W administrowany przez powiat pozyskał 60 tys. euro. Placówka do Comeniusa przystąpiła po raz kolejny. Wcześniej ośrodek brał udział w realizacji programu pod hasłem „Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?”.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto