Co sieradzkiemu Ośrodkowi daje udział w programie Comenius? Jak przekonuje dyrektor SOSz-W Iwona Górka, to nie tylko szansa na wymianę doświadczeń czy promowanie ekologii, na którą obecny projekt jest głównie nastawiony, ale i po prostu zabawę. – Nasi uczniowie mają szansę na zawiązanie międzynarodowych przyjaźni i zyskują przekonanie, że świat stoi dla nich otworem. Okazuje się, że ta Europa, która wydawała się tak daleką, jest całkiem blisko.
Jak wygląda porównanie systemów kształcenia specjalnego w Polsce z tymi za granicą? – Nasz jest zbliżony do tego w Rumunii, Turcji czy Węgier. System włoski czy portugalski jest już zupełnie inny, bo tam edukacja jest zorganizowana inaczej i osoby z dysfunkcjami po krótkim pobycie w placówce specjalnej wracają do szkół masowych. Po tych wszystkich spostrzeżeniach możemy stwierdzić, że absolutnie – patrząc na wyposażenie czy kwalifikacje kadry - nie mamy się czego wstydzić. Taka wymiana doświadczeń to korzyść dla każdej ze stron uczestniczących w projekcie – podkreśla Iwona Górka.
Do sieradzkiego SOSz-W zjechało 23 nauczycieli z siedmiu krajów: Portugalii, Grecji, Turcji, Węgier, Rumunii, Hiszpanii i Włoch. A do tego 7-osobowa grupa portugalskiej młodzieży.
- Bardzo mi się tu podoba. Sieradz jest małym miastem, w którym – mam wrażenie – wszyscy się znają i rozumieją – mówi o swoich wrażeniach Joao Alves przytakując wraz z koleżanką Catią Silva, że edukacja specjalna w ich kraju wygląda inaczej, bo opiera się na instytucjach przysposabiających i późniejszej integracji prowadzonej w powszechnych szkołach. – W swojej szkole mamy głuchego kolegę. Są specjalne programy czy zajęcia, które pozwalają się nam zintegrować.
W ramach unijnego programu Comenius sieradzka placówka uczestniczy w realizacji trzech projektów: dwóch związanych z ekologią i jednego, którego celem jest wypracowanie strategii postępowania z dzieckiem autystycznym.
Międzynarodowe projekty w SOSz-W w Sieradzu rozpoczęły się w 2013 roku i przy udziale 24 zagranicznych placówek potrwają do maja tego roku. Dwa odnoszą się do tematyki związanej z recyklingiem. Pierwszy związany z odzyskiwaniem odpadów odbywa się pod hasłem „Zrób inaczej! Zostań zielonym przedsiębiorcą!” i jest prowadzony na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej. Drugi – realizowany na poziomie szkoły podstawowej – to „Coś z niczego”. Trzeci dotyczący zasad postępowania z dziećmi cierpiącymi na autyzm nauczyciele prowadzą przy współudziale najmłodszych wychowanków placówki – przedszkolaków.
Na realizację międzynarodowych projektów sieradzki SOSz-W administrowany przez powiat pozyskał 60 tys. euro. Placówka do Comeniusa przystąpiła po raz kolejny. Wcześniej ośrodek brał udział w realizacji programu pod hasłem „Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?”.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?