Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej Dużych Prędkości CPK. Jest wariant inwestorski między Łodzią i Wrocławiem

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Jest wariant inwestorski przebiegi Kolei Dużych Prędkości z Łodzi do Wrocławia przez Sieradz. Wybrano przebieg oznaczony jako W51. Uznany został za najmniej inwazyjny i najlepiej oceniany w konsultacjach społecznych.

Wariant inwestorski CPK dla Kolei Dużych Prędkości między Wrocławiem i Łodzią został zaprezentowany podczas konferencji prasowej w Wrocławiu w środę, 10 sierpnia.
[orzycisk_galeria]
Przedstawiono wariant inwestorskiego dla 200-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości Wrocław- Sieradz - Łódź.

Jarosław Zwolski, koordynator projektu CPK Łódź - Wrocław, przedstawił decyzję inwestora. Wybrany do realizacji został wariant W51, który w naszym regionie przebiega poniżej Szadku, przez Wojsławice i między Annopolem Nowym a wsią Rębieskie. Mapa wariantu TUTAJ: https://www.cpk.pl/pl/wariant-i-w51

Jak wyjaśnił przedstawiciel CPK, to wariant najlepszy pod względem ekonomicznym, jak i społecznym. Trasa jest najkrótsza i ma najmniej kolizji z lokalnymi drogami, gdzie trzeba będzie wybudować wiadukty, a także najmniej budynków będzie wymagało wyburzenia.

– Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany jest najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Wrocław – Łódź. Oznacza on również najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów – mówi Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych.

Konsultacje wariantów przeprowadzano dwukrotnie - jesienią 2021 roku oraz wiosną 2022 roku. Przebieg 3 hybrydowych wariantów W 51, W52, W53 powstał z połączenia poprzednich 4 wariantów przedstawianych mieszkańcom. Na terenie gminy Zduńska Wola zrezygnowano ze wzbudzającego najwięcej kontrowersji wariantu W44. Natomiast W 41 to W52. Za tym wariantem biegnącym najbardziej na północ opowiada się samorząd gminy Zduńska Wola.

W42 to wariant żółty, czyli W53. Ten przebieg między innymi przecina Suchoczasy i przechodzi łącznicą przez Gajewniki. Wariant W43 to obecnie W51, czyli czerwony, który również jest dla mieszkańców gminy Zduńska Wola trudny do zaakceptowania.

Na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego, który jest inwestorem, studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego przygotowuje konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo oraz Transprojekt Gdański. Opracowanie dotyczy budowy linii kolejowej nr 85 na odcinku Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odcinku Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny.

Dla wszystkich badanych przebiegów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin, przez które przebiegały trasy. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 67 spotkań i zebrała prawie 35 tys. ankiet.

W kolejnym kroku, do II kw. 2023 roku, wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r.

Kolej dużych prędkości Łódź - Sieradz - Wrocław

– Między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej, dlatego czasy przejazdu są dla pasażerów mniej atrakcyjne niż podróż samochodem lub samolotem. Odcinek CPK Wrocław - Łódź to jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce. Razem z przygotowywaną do realizacji trasą Warszawa - Łódź połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w atrakcyjnym czasie krótszym niż dwie godziny. Dzisiaj przejazd tym odcinkiem trwa co najmniej dwa razy tyle – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu. Ta ostatnia zostanie całkowicie przebudowana na potrzeby węzła, z którego pociągi będą zmierzać w kierunku Wrocławia lub Poznania.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.

Prędkość projektowana, czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna, taką pociągi osiągną w pierwszym etapie, to 250 km/h.

Po wybudowaniu linii KDP skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 minut, a do Wrocławia do 70 min.

Żeby poruszać się szybką koleją, trzeba będzie dojechać do stacji Sieradz Północ. To jedyny przystanek w regionie, gdzie zatrzyma się KDP na trasie Łódź - Wrocław.

KDP i CPK. Co to za inwestycje?

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Obecnie CPK realizuje 10 kontraktów na studia wykonalności (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Żarów – granica z Czechami, Sieradz – Poznań, Katowice – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów, Zamość – Bełżec, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, CPK - Płock - Włocławek i węzła kolejowego CPK. Łącznie prace przygotowawcze trwają już na 1300 km.

Inwestycje CPK dla województwa łódzkiego oznaczają budowę 219 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizację 305 km istniejących tras kolejowych przez PKP PLK.

Nieodłączną częścią inwestycji CPK są zadania, których inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Rządowe założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Solidarność będzie już poszerzona autostrada A2 od skrzyżowania z autostradą A1 do granicy Warszawy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę. Jak wynika z harmonogramów GDDKiA, podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Z Portu Solidarność będzie można dojechać koleją do Łodzi z prędkością do 250 km/h w pół godziny. Na terenie miasta pociągi dużych prędkości będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14 (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej). Dalej trasa poprowadzi w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlała się w stronę Poznania i Wrocławia (od swojego kształtu linia jest nazywana „igrekiem”). W grudniu spółka CPK podpisała umowę na dofinansowanie tego zadania w wysokości ok. 60 mln zł z unijnego instrumentu CEF („Łącząc Europę”).

Dla tzw. szprychy nr 9 CPK, czyli linii kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem (tzw. igreka), zgodnie z harmonogramem opracowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Ten etap najbardziej zaawansowany jest to dla 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią.

Program Kolejowy CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny w sierpniu 2022 r. wyłoniła jedenastu wykonawców dokumentacji projektowej dla kolejowych inwestycji CPK. Szacowana wartość wszystkich zamówień to łącznie ponad 7 mld zł netto.

Celem przetargu było wybranie przedsiębiorstw, którym spółka CPK przez 8 lat będzie mogła zlecać zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych. Wśród wytypowanych podmiotów znalazło się 11 konsorcjów zrzeszających najlepsze firmy (łącznie 27 spółek) projektowe z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Korei Południowej.

W zakres kolejowych prac projektowych wejdą m.in. elementy tzw. igreka (Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań), tzw. CMK Północ (wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta) czy nowa linia Katowice – Kraków. Znajdują się tam też odcinki przez rejony wykluczone dziś transportowo, np. Ostrołęka – Łomża – Giżycko, Katowice – Jastrzębie-Zdrój – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów czy Trawniki – Krasnystaw – Zamość.

Zlecenia w ramach umowy ramowej będą dotyczyć: materiałów do decyzji środowiskowych, koncepcji programowo-przestrzennych (KPP), projektów i opracowań na potrzeby decyzji lokalizacyjnych i pozyskiwania nieruchomości, projektów budowlanych do uzyskania pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych i dokumentacji służącej wyłonieniu wykonawców robót budowlanych.

Kolej Dużych Prędkości CPK. Jest wariant inwestorski między ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kolej Dużych Prędkości CPK. Jest wariant inwestorski między Łodzią i Wrocławiem - Zduńska Wola Nasze Miasto

Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto