Innowacje ze wsparciem funduszy unijnych

Artykuł sponsorowany
Bez innowacji trudno wyobrazić sobie gospodarkę nowoczesnego państwa, jakim chce być Polska. Jednym z głównych motorów, napędzających wdrażanie innowacji w firmach z sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa) są fundusze europejskie, w tym – na poziomie województwa łódzkiego – wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, rozdysponowywane głównie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007–2013.

Firmy, które uzyskały takie wsparcie, znacząco poprawiły swoją pozycję na konkurencyjnym rynku reprezentowanej przez siebie branży. Poniżej przedstawiamy trzy przykłady takich właśnie małych i średnich przedsiębiorstw, zaczynając od dynamicznie rozwijającej się branży poligraficznej.

„Zwiększenie konkurencyjności Studia Reklamy „Trzy Słowa" poprzez wdrożenie innowacyjnej technologii cyfrowego natryskiwania farbami fotoutwardzalnymi” – taki był tytuł projektu, wdrożonego przez łódzkie Studio Reklamy „Trzy Słowa”. Oferuje ono usługi w zakresie wydruków wielkoformatowych w czterech najczęściej wykorzystywanych na świecie technologiach: lateksowej, solwentowej i ekosolwentowej, a także fotoutwardzalnej UV.

Ta ostatnia technologia wzbogaciła ofertę Studia dzięki realizacji wspomnianego wyżej projektu, którego wartość przekroczyła 590 tys. zł, w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej – ponad 285 tys. zł. Projekt polegał na wprowadzeniu nowej metody tworzenia obrazów na sztywnych podłożach, o znacznie wydłużonej trwałości i zarazem wysokiej jakości, bez konieczności zabezpieczania gotowego produktu laminatem. Zadrukowywane tą metodą podłoża mogą być różne: m.in. szkło, płyty meblowe, PCV, plexi, guma etc.

W ocenie pracującego w firmie grafika – Radosława Gorządka, zawarta w tytule projektu „konkurencyjność” nabrała realnego wymiaru. – Poprzez zakup maszyn i zastosowanie specjalnych, ekologicznych farb i tuszy, zdecydowanie wzmocniła się pozycja rynkowa Studia. Specjalistyczne usługi o unikalnym charakterze proponujemy jako nieliczni w Łodzi, a nawet w Polsce. Ze względu na rosnące zainteresowanie naszymi usługami, zwiększona została także kadra zakładu.

Szef firmy Krzysztof Wójcik, ze względu na rosnącą liczbą zamówień na usługi przy wykorzystaniu innowacyjnej technologii, uznał, że niezbędne jest zatrudnienie kolejnych pracowników. Między innymi poszukiwany jest monter, który z jednej strony „szuka nowych wyzwań” i „nie boi się przygód”, ale jednocześnie posiada doświadczenie w montowaniu banerów, siatek, tablic itp., nie boi się wysokości i potrafi sprostać presji czasu.
Ponieważ konkurencja w sferze reklamowej jest ogromna, Studio „Trzy Słowa" chętnie zatrudni także przedstawiciela handlowego, posiadającego rozległe branżowe kontakty.

Kolejny przykład udanego wdrażania innowacji dotyczy produkcji odzieży męskiej, a szczególnie garniturów wytwarzanych przez firmę Impis w Tuszynie pod Łodzią. Również i w tej, tradycyjnej wydawałoby się dziedzinie, ważne jest doskonalenie technologii, która ma bezpośrednie przełożenie na jakość wyrobu.
„Wdrożenie przez firmę Impis innowacyjnych technologii produkcji odzieży męskiej” – projekt kryjący się pod tym ogólnym tytułem obejmował m.in. zakup specjalnej linii prasowalniczej do garniturów. W wyniku jego realizacji, w 2013 roku firma Impis uruchomiła produkcję nowej linii garniturów i marynarek z tkanin typu klimeo. Garnitury uszyte z tej tkaniny posiadają bardzo dobre właściwości termoregulacyjne i samowygładzające, a także są odporne na gniecenie. Wartość projektu przekroczyła 1 mln zł, dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło ponad 530 tys. zł.

Trzeci, pokrewny przykład dotyczy branży dziewiarskiej, a konkretnie – rajstop i innych wyrobów pończoszniczych. „Inwestycje w innowacyjne technologie dziewiarskie kluczem do wzrostu konkurencyjności łódzkiej firmy GABRIELLA” – w tym wniosku o unijne dofinansowanie kryje się istota postępu, jaki dokonał się w tej firmie. Projekt, w który zainwestowano ponad 3 mln zł (w tym ponad 1,27 mln zł pochodziło z Unii) znacznie wzbogacił możliwości wytwórcze producenta. Zakupiono m.in. dziesięć nowoczesnych maszyn dziewiarskich do produkcji rajstop damskich gładkich z siatki mikromesh. W efekcie rozszerzona została oferta firmy o wyroby cieszące się powodzeniem klientek.

Jednak, żeby być konkurencyjnym, nie tylko trzeba inwestować w środki trwałe, ale także pokazywać się i konkurować; również na zagranicznych rynkach – uważa szefowa firmy GABRIELLA Bożena Krajda, występując – z powodzeniem! – o kolejne środki unijne, tym razem na udział w zagranicznych targach branżowych. I są tego owoce – trwałe, eleganckie i misterne wykończone pończochy, rajstopy, podkolanówki, legginsy i skarpetki produkowane przy ul. Brukowej w ostatnich latach prezentowane były dzięki unijnemu dofinansowaniu i wzbudziły owocujące kontraktami zainteresowanie m.in. na targach w Birmingham, „Salon International de La Lingerie” w Paryżu, a nawet w Nowym Yorku. Unijne dotacje przeznaczano zarówno na wynajęcie powierzchni i wniesienie opłaty targowej, jak i wpis do katalogu targowego, czy ubezpieczenie oraz transport.
Nic, tylko iść w ślady mierzących się z konkurencją firm, śmiało sięgających po unijne fundusze!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na lodzkie.naszemiasto.pl Nasze Miasto