Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

F-16 na polskim niebie

Edward Mazurkow
Podczas III Międzynarodowego Pikniku Lotniczego Łask - Buczek 2006, który odbył się w sobotę w 32 Bazie Lotniczej, zaprezentowano dwa samoloty F-16 Fighting Falcon, czyli Walczący Sokół.

Podczas III Międzynarodowego Pikniku Lotniczego Łask - Buczek 2006, który odbył się w sobotę w 32 Bazie Lotniczej, zaprezentowano dwa samoloty F-16 Fighting Falcon, czyli Walczący Sokół. 16 tego typu maszyn już za dwa lata będzie stacjonowało na lotnisku w Łasku.

F-16 przyleciały do Łasku z bazy amerykańskiej w Spangdahlen w Niemczech w niecałe pół godziny.

- To myśliwce, które sprawdziły się m. in. podczas operacji "Pustynna Burza" i "Deny Flight" nad Bośnią w 1993 r. - mówi mjr Sam Mann, pilot jednego z "efów".

Ten amerykański oficer o wyglądzie kulturysty, pilotem wojskowym jest od 8 lat. Zanim trafił do bazy USA w Niemczech, służył w Incirlik w Turcji. Brał udział w lotach bojowych nad Zatoką Perską. Za sterami "efów" spędził ponad 1700 godzin.

Kolega majora, sierżant Aleksander Ragnoli, który dba o stan techniczny jego samolotu mówi, że... zazdrości polskim pilotom.

- Będą latać na najnowocześniejszych myśliwcach w NATO. F-16 C/D, które trafią do Polski, prezentuje bowiem najnowsze osiągnięcia technologiczne - wyjaśnia. Polskie "efy" dysponować będą m.in. radarowym system kierowania ogniem AN/APG-68 (V) 9, kamerą telewizyjną i termowizyjnym systemem obserwacyjnym. Ponadto każdy myśliwiec otrzyma super nowoczesny system celowniczy zamontowany w... hełmie pilota.

Wśród najlepszych

Fighting Falcon jest lekkim samolotem myśliwskim dostosowanym do zadań szturmowych. Jego prototyp oblatano w połowie lat 70. Dziś F-16 są uznawane za jedne z najlepszych samolotów myśliwskich na świecie. Na uzbrojeniu ma je 24 państw. Szacuje się, że ponad 4300 wyprodukowanych egzemplarzy tego modelu spędziło w powietrzu łącznie ponad 12 milionów godzin.

- Polscy piloci na F-16 będą latać już w tym roku - mówi kpt Joanna Klejszmit z Biura F-16 przy Ministerstwie Obrony Narodowej. - Pierwsze cztery maszyny przylecą do nas na początku listopada. Pozostałe 44 znajdą się w Polsce do końca 2008 r.

Zgodnie z kontraktem firma Lockheed Martin ma dostarczyć do Polski 36 "Walczących Sokołów" w wersji C (jednomiejscowej) oraz 12 egzemplarzy w wersji D (dwumiejscowej).

Już w polskich barwach

5 marca 2006 r. w Fort Worth w Teksasie, odbył się lot pierwszego z "efów", które otrzymają Polskie Siły Powietrzne. Miał na kadłubie biało-czerwone szachownice. Za sterami maszyny siedział Paul Hattendorf, pilot testowy Lockheed Martin.

Podczas pościgu za symulowanym celem sprawdził m.in. pracę radaru oraz silników na różnych wysokościach. Rozwinął także prędkość ponaddźwiękową i przez ponad godzinę wykonywał manewry w locie przy dużych przeciążeniach.

W kwietniu F-16, który testował Paul Hattendorf, został przetransportowany do bazy sił powietrznych Edwards w Kalifornii i tam skontrolowano jego pozostałe systemy.

Do obsługi 49 samolotów, które otrzymają polskie siły powietrzne, w USA zostanie przeszkolonych 49 pilotów i 183 specjalistów zabezpieczenia logistycznego, którzy będą prowadzili naziemną obsługę F-16. Obecnie w Stanach Zjednoczonych szkoli się 32 pilotów. Siedmiu z nich ma otrzymać uprawnienia instruktorskie.

- Z naszej jednostki na szkolenie do USA trafiło ośmiu najlepszych. Wcześniej przeszli bardzo wymagające badania lekarskie w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej w Warszawie - mówi ppłk Bogusław Skrabut, dowódca 10 eskadry lotnictwa taktycznego w Łasku.

Na wagę złota

W Stanach kandydaci na pilotów F-16 musieli zaliczyć w Lackland kurs specjalistycznego języka angielskiego, a w bazach w Randolph, Columbus, Vance, Laughlin i Moody mają loty na samolocie szkolno-treningowym T-38. Część z nich zostanie skierowana na kurs dowódców kluczy lotniczych, najlepsi na kurs instruktorów - pilotów.

Szkolenie pilota F-16 trwa 2 lata. Koszt wyszkolenia instruktora wynosi 3, 2 mln USD. Dowódcy klucza lotniczego o 700 tys. dolarów mniej.

* * * * *

Do polskiego lotnictwa pierwsze samoloty z napędem odrzutowym - JAK-23 i MiG-15 - wprowadzono w 1951 r. W roku 1953 lotnictwo bombowe otrzymało samoloty IŁ-28. W latach sześćdziesiątych lotnictwo wyposażono w samoloty MiG-19, MiG-21 i Su 7. W latach osiemdziesiątych zastąpiły je samoloty MiG-23, SU-22 i MiG-29. Samoloty F-16 zostaną zgrupowane w 2. Brygadzie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. Podlegać jej będą m. in. bazy lotnicze w Krzesinach (31) i Łasku (32).

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto