Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Elektryczne autobusy dla Sieradza coraz bardziej realne. Miasto stara się o 7 takich pojazdów. W Polsce ma ich być...

Paweł Gołąb
Ostatni nabytek MPK w Sieradzu to osiem niskoemisyjnych autobusów marki Solaris. Teraz spółka wraz z miastem stara się o pojazdy elektryczne
Ostatni nabytek MPK w Sieradzu to osiem niskoemisyjnych autobusów marki Solaris. Teraz spółka wraz z miastem stara się o pojazdy elektryczne Fot. Paweł Gołąb
Elektryczne autobusy, do których zaczął przymierzać się Sieradz, bliżej miasta. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej chce wydać w latach 2019-2023 na zakup tysiąca takich innowacyjnych pojazdów bezemisyjnych ponad 2 mld złotych, a Sieradz jest jednym z 27 samorządów, które wcześniej nawiązały współpracę w tej sprawie z NFOŚiGW oraz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Na razie w Polsce jeździ 78 takich pojazdów. Sieradz zapowiada starania o 7 elektrycznych autobusów.

– W programie priorytetowym, który jest załącznikiem do umowy podpisanej przez NFOŚiGW z NBCR przewidziano wydatkowanie 2,2 mld zł na rozwój bezemisyjnego transportu publicznego, ale to dopiero początek drogi. Samorządy i firmy komunikacyjne będą mogły zakupić ekologiczne autobusy elektryczne, ale wielkim wyzwaniem będzie stworzenie ram organizacyjnych i całej infrastruktury, w tym sieci stacji ładowania pojazdów w całej Polsce. Uczestnictwo w rozwoju elektromobilności, poza NFOŚiGW, zadeklarowały także wojewódzkie fundusze oraz Bank Ochrony Środowiska. Celem zasadniczym jest sprawienie, aby autobusy elektryczne, gdy już zostaną skonstruowane i wyprodukowane, były efektywnie wykorzystywane w polskich miastach, z korzyścią dla zdrowia mieszkańców i stanu środowiska – zaznacza Kazimierz Kujda, prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Na razie jeździ w Polsce 78 takich pojazdów, ale do roku 2020 rząd chce tę liczbę zwiększyć do 1000. Miasto Sieradz, wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji zamierza starać się o 7 autobusów elektrycznych. Jak przypomina sieradzki magistrat, w ubiegłym roku prezydent Sieradza Paweł Osiewała podpisał w Warszawie porozumienie, efektem którego będzie analiza jaką przygotują pod kątem energetycznym i logistycznym pracownicy naukowi Politechniki Warszawskiej. _- Da ona odpowiedź na pytanie ile autobusów elektrycznych będzie optymalnym rozwiązaniem ekonomicznym oraz proekologicznym w Sieradzu. Gdzie i ile stacji ładowania pojazdów elektrycznych należałoby umieścić. Badający sprawdzą możliwości techniczne miasta, komunikacji miejskiej, a także zapotrzebowanie energetyczne transportu elektrycznego – _tłumaczy prezydent.
W ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny Narodowe Centrum Badań i Rozwoju współpracuje już z 27 samorządami z całej Polski. Pieniądze na realizację etapu badawczego – w wysokości 100-200 mln zł – zapewni NCBR. Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmuje wsparcie zakupu nowych, bezemisyjnych środków transportu oraz budowy lub modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu bezemisyjnego, a także pomoc finansową na zarządzanie infrastrukturą to już budżet rzędu wspomnianych 2,2 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto