Elektryczne autobusy dla Sieradza coraz bardziej realne. Miasto stara się o 7 takich pojazdów. W Polsce ma ich być...

Paweł Gołąb
Ostatni nabytek MPK w Sieradzu to osiem niskoemisyjnych autobusów marki Solaris. Teraz spółka wraz z miastem stara się o pojazdy elektryczne
Ostatni nabytek MPK w Sieradzu to osiem niskoemisyjnych autobusów marki Solaris. Teraz spółka wraz z miastem stara się o pojazdy elektryczne Fot. Paweł Gołąb
Elektryczne autobusy, do których zaczął przymierzać się Sieradz, bliżej miasta. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej chce wydać w latach 2019-2023 na zakup tysiąca takich innowacyjnych pojazdów bezemisyjnych ponad 2 mld złotych, a Sieradz jest jednym z 27 samorządów, które wcześniej nawiązały współpracę w tej sprawie z NFOŚiGW oraz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Na razie w Polsce jeździ 78 takich pojazdów. Sieradz zapowiada starania o 7 elektrycznych autobusów.

– W programie priorytetowym, który jest załącznikiem do umowy podpisanej przez NFOŚiGW z NBCR przewidziano wydatkowanie 2,2 mld zł na rozwój bezemisyjnego transportu publicznego, ale to dopiero początek drogi. Samorządy i firmy komunikacyjne będą mogły zakupić ekologiczne autobusy elektryczne, ale wielkim wyzwaniem będzie stworzenie ram organizacyjnych i całej infrastruktury, w tym sieci stacji ładowania pojazdów w całej Polsce. Uczestnictwo w rozwoju elektromobilności, poza NFOŚiGW, zadeklarowały także wojewódzkie fundusze oraz Bank Ochrony Środowiska. Celem zasadniczym jest sprawienie, aby autobusy elektryczne, gdy już zostaną skonstruowane i wyprodukowane, były efektywnie wykorzystywane w polskich miastach, z korzyścią dla zdrowia mieszkańców i stanu środowiska – zaznacza Kazimierz Kujda, prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Na razie jeździ w Polsce 78 takich pojazdów, ale do roku 2020 rząd chce tę liczbę zwiększyć do 1000. Miasto Sieradz, wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji zamierza starać się o 7 autobusów elektrycznych. Jak przypomina sieradzki magistrat, w ubiegłym roku prezydent Sieradza Paweł Osiewała podpisał w Warszawie porozumienie, efektem którego będzie analiza jaką przygotują pod kątem energetycznym i logistycznym pracownicy naukowi Politechniki Warszawskiej. _- Da ona odpowiedź na pytanie ile autobusów elektrycznych będzie optymalnym rozwiązaniem ekonomicznym oraz proekologicznym w Sieradzu. Gdzie i ile stacji ładowania pojazdów elektrycznych należałoby umieścić. Badający sprawdzą możliwości techniczne miasta, komunikacji miejskiej, a także zapotrzebowanie energetyczne transportu elektrycznego – _tłumaczy prezydent.
W ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny Narodowe Centrum Badań i Rozwoju współpracuje już z 27 samorządami z całej Polski. Pieniądze na realizację etapu badawczego – w wysokości 100-200 mln zł – zapewni NCBR. Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmuje wsparcie zakupu nowych, bezemisyjnych środków transportu oraz budowy lub modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu bezemisyjnego, a także pomoc finansową na zarządzanie infrastrukturą to już budżet rzędu wspomnianych 2,2 mld zł.

Nowe mandaty od straży miejskiej

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
OBSERWATOR
TERAZ JESZCZE TYLKO ZROBIĆ AKTUALIZACJE KURSÓW, TAK ABY AUTOBUSY NIE WOZIŁY POWIETRZA I BĘDZIE PIĘKNIE, CZYSTO I ZDROWO.
Dodaj ogłoszenie