Auchan, Leroy Merlin i Decathlon. Jakie handlowe efekty dał bojkot sieci związany z wojną na Ukrainie? INFOGRAFIKA

Paweł Gołąb
Paweł Gołąb
Konrad Kozłowski / archiwum naszegomiasto.pl
Wojna w Ukrainie trwa już rok. W pierwszych tygodniach konfliktu zbrojnego wiele międzynarodowych firm wycofało się z rynku rosyjskiego agresora. Jednak nie wszystkie. Na terenie Rosji nadal pozostały Auchan i Leroy Merlin oraz do czerwca 2022 roku również Decathlon. Czy nieetyczna polityka tych firm wpłynęła na decyzje zakupowe polskich konsumentów? Eksperci z aplikacji PanParagon przygotowali raport, w którym publikują najnowsze informacje na temat faktycznych zakupów w tych sieciach na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Jak powstało badanie? – PanParagon to aplikacja, w której oprócz wyszukiwania promocji można przechowywać paragony w formie elektronicznej. Funkcja ta, poprzez archiwizację anonimowych danych, umożliwia nam prowadzenie wielu badań pod kątem konsumenckim na polskim rynku. Zbliżająca się rocznica wybuchu wojny w Ukrainie skłoniła nas do ponownej analizy częstotliwości zakupów w Auchan, Leroy Merlin oraz Decathlon. Tym razem okres badawczy obejmuje prawie cały rok: od 19 lutego 2022 do 11 lutego 2023 – odpowiada Antonina Grzelak z aplikacji do przechowywania dowodów zakupów i kontrolowania wydatków PanParagon.

Podobnie jak w poprzednich edycjach eksperci ujęli soboty, czyli najbardziej zakupowe dni tygodnia. Dane przedstawiają procent liczby paragonów z poszczególnych sklepów w stosunku do liczby wszystkich paragonów dodanych do aplikacji PanParagon. Czy na przestrzeni ostatniego roku widać działania bojkotujące?

Krótkodystansowe postanowienia

– Większość polskich konsumentów przystąpiła do bojkotu, ale tylko przez krótki czas i tylko dwóch sieci handlowych: Auchan oraz Decathlon. Największy spadek w częstotliwości zakupów zauważalny był w pierwszej fazie nawoływania do bojkotu, czyli od 19 marca 2022 roku. W przypadku Decathlona obniżona aktywność zakupowa trwała około 3 tygodnie, natomiast w Auchan nieco dłużej: około 5 tygodni – informuje Antonina Grzelak z aplikacji do przechowywania dowodów zakupów i kontrolowania wydatków PanParagon. – Po paragonach pochodzących z sieci sklepów budowlanych Leroy Merlin nie widać większych działań bojkotujących. Częstotliwość zakupów z małymi wyjątkami przez cały rok była mniej więcej wyrównana – dodaje.

Auchan - letnia odwilż trwa do końca zimy

Działania bojkotujące są najbardziej widoczne na przykładzie sieci Auchan. W pierwszej fazie bojkotu aktywność zakupowa w tych sklepach zmalała o około połowę w porównaniu do dni poprzedzających wybuch wojny. Jednak wraz z początkiem czerwca polscy konsumenci wrócili na zakupy do tej sieci i przez kolejne miesiące kontynuowali je na mniej więcej podobnym poziomie. Co więcej, 21 stycznia i 11 lutego odsetek dodanych do aplikacji paragonów z tej sieci był nawet wyższy od wyników poprzedzających wybuch wojny w Ukrainie.

Decathlon rozkwitł latem

W przypadku sklepów Decathlon, po paragonach widać sezonowość branży sportowej i turystycznej. W okresie letnim, od maja do września, eksperci odnotowali wzmożone zakupy w tej sieci handlowej. Ich intensywność osłabła wraz z nadejściem zimy. Warto zauważyć, że od października do listopada odsetek zakupów był w tej sieci porównywalny do początkowej fazy bojkotu. Miejmy jednak na uwadze, że nawoływanie do zaprzestania zakupów w tej sieci miało miejsce wiosną, kiedy to popyt na rzeczy sportowe i turystyczne wzrasta. Na tej podstawie można potwierdzić, że wzmożone działania bojkotujące sieć Decathlon faktycznie miały miejsce.

Dlaczego bojkot osłabł na sile?

– Szalejąca inflacja, rosnące ceny czy ograniczona dostępność niektórych produktów to realne problemy, którym każdego dnia musimy stawiać czoła. Polacy szukają oszczędności już w każdej sferze życia, a sieć sklepów Auchan może kusić preferencyjnymi cenami. Spore znaczenie ma również specyfika branży, na której może zyskiwać Leroy Merlin. Kryzys skutecznie ogranicza dostępność wielu produktów budowlanych i z tego powodu polscy konsumenci mogą zwracać mniejszą uwagę na to czy dana sieć znajduje się na tzw. liście wstydu. Ważny jest też unikalny asortyment, w czym dużą przewagę rynkową ma Decathlon. Te wszystkie czynniki mogą niestety powodować osłabienie działań bojkotujących sieci, które pomimo trwającej wojny pozostały lub długo były obecne na terenie Rosji – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji do przechowywania dowodów zakupów i kontrolowania wydatków PanParagon.

Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie