Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

90 lat linii kolejowej przez Wieluń. W sobotę przyjedzie pociąg retro

Zbyszek Rybczyński
W sobotę (3 września) na stacji Wieluń-Dąbrowa odbędą się uroczystości jubileuszowe
W sobotę (3 września) na stacji Wieluń-Dąbrowa odbędą się uroczystości jubileuszowe Zbyszek Rybczyński
W tym roku mija 90 lat od uruchomienia linii kolejowej Kalety-Wieluń-Podzamcze. W najbliższą sobotę (3 września) odbędą się uroczystości jubileuszowe. Na stację Wieluń-Dąbrowa przyjedzie zabytkowy pociąg parowy

Skład napędzany parowozem Ty42-24 planowo ma pojawić się na stacji Wieluń-Dąbrowa 3 września o godz. 11.24. Przyjedzie tutaj z uczestnikami uroczystości z Tarnowskich Gór.

- Jest to pięknie odrestaurowany i zadbany parowóz ze skansenu kolejowego w Pyskowicach. Podczas postoju każdy chętny będzie mógł zwiedzić zabytkowy pociąg - zaprasza Stanisław Kokot, organizator jubileuszowych uroczystości.

Ale to nie koniec atrakcji. Na stacji Wieluń-Dąbrowa zaplanowano również występy artystyczne. Na powitanie pociągu retro zagra Młodzieżowa Orkiestra Dęta z Strzelec Wielkich. Po odczytaniu życiorysu Józefa Nowkuńskiego, budowniczego linii kolejowego ze Śląska przez Wieluń do Wieruszowa, wystąpi zespół śpiewaczy Jankowskie Wolanki.

Uroczystości na stacji Wieluń-Dąbrowa potrwają pół godziny. Jubileuszowy pociąg odjedzie o godz. 11.54 do Herbów Nowych. Tam zaplanowano m.in. odsłonięcie okolicznościowego obelisku, poświęconego budowniczym, emerytom i pracownikom kolejowym. Udział w ceremonii zapowiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Jak czytamy w „Sprawozdaniu Technicznym z budowy kolei Kalety – Podzamcze” myśl o budowie kolei datuje się z czasów wyniku Górnośląskiego Plebiscytu, po którym część dwutorowej kolei z Katowic do Poznania pozostała w rękach niemieckich. Wskutek tego polska komunikacja kolejowa ze Śląska do Wielkopolski musiała odbywać się drogą okrężną przez korytarz kluczborski z dużą stratą dla polskich kolei i ludności dwóch najbardziej uprzemysłowionych dzielnic Rzeczypospolitej Polskiej. Decyzja o budowie alternatywnego szlaku zapadła w czerwcu 1925 roku, kiedy prezydent RP ogłosił ustawę, upoważniającą rząd do budowy nowej drogi żelaznej.

Budowa linii przez Wieluń była jedną z największych inwestycji okresu międzywojnia. Jej realizację powierzono Towarzystwu Robót Inżynieryjnych z Poznania, a budową kierował inżynier Józef Nowkuński (był on również budowniczym magistrali węglowej Śląsk-Porty). Rozpoczęta 23 lipca 1925 r. budowa poszła bardzo sprawnie. Już jesienią 1926 roku na uroczyste otwarcie szlaku kolejowego przez Wieluń zjechali m.in. premier Kazimierz Bartel oraz ministrowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto