Turystyczna eko-autostrada wzdłuż Warty

Artykuł sponsorowany
Wzmocnienie roli Szlaku Bursztynowego i innych szlaków tematycznych w zintegrowanym produkcie turystycznym województwa łódzkiego

25 odnowionych zabytków, ponad 50 km przebudowanych dróg powiatowych, gminnych oraz leśnych, wypożyczalnia sprzętu turystycznego, kilkaset kilometrów oznakowanych szlaków rowerowych i pieszych, punkty informacji turystycznej i edukacji ekologicznej, portal turystyki aktywnej, regionalny katalog zabytków, mapy, przewodniki. Tak w skrócie prezentuje się bilans wartego ponad 50 mln zł projektu „Wzmocnienie roli Szlaku Bursztynowego i innych szlaków tematycznych w zintegrowanym produkcie turystycznym województwa łódzkiego".

Pięć lat temu, kiedy przedstawiciele powiatu wieluńskiego zawozili do Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi kilkadziesiąt kilogramów dokumentacji związanej z projektem, w Wieluniu jeszcze mało kto kojarzył, co to jest właściwie ten Szlak Bursztynowy. Dziś jest to już rozpoznawalna marka, i to nie tylko w regionie.

- Ten dawny szlak handlowy dziś ożywa jako szlak turystyczny, który można przemierzać pieszo, rowerem, kajakiem, konno albo samochodem, bowiem wzdłuż Warty przebiega eko-autostrada aktywnej turystyki – podkreśla burmistrz Wielunia Janusz Antczak, przewodniczący komitetu sterującego projektem.

Przebiegający przez powiat wieluński Szlak Bursztynowy to jeden z ponadlokalnych, historycznych szlaków kulturowych. Kilka lat temu jego obecność była w niewielkim stopniu wykorzystywana do rozwoju turystyki oraz promowania zasobów kulturowych powiatu wieluńskiego. Jednocześnie zdawano sobie sprawę z tego, że stopień rozwoju infrastruktury turystycznej i wypoczynkowej nie jest tutaj zadowalający i adekwatny do posiadanych zasobów, tak w zakresie środowiska, jak i obiektów dziedzictwa kulturowego i historycznego. Wniosek nasuwał się sam: ta część regionu ma wszelkie niezbędne atuty, by z turystyki uczynić jedną z głównych osi rozwoju społecznego i gospodarczego.

Uczyniono więc z historycznego szlaku motyw, na bazie którego napisano zakrojony na szeroką skalę projekt. Rolę lidera wziął na siebie powiat wieluński, a partnerami zostali: Archidiecezja Częstochowska, Stowarzyszenie Polski Szlak Bursztynowy, Lasy Państwowe, Fundacja Informatyki i Zarządzania oraz gminy Wieluń, Biała, Mokrsko, Osjaków i Wierzchlas.

- Takiej kwoty pieniędzy, jakie zostały zaangażowane w powiecie wieluńskim w ostatnich latach, może nam pozazdrościć niejedna duża firma – mówi starosta wieluński Andrzej Stępień.
Najwięcej, bo aż 39 mln zł, przeznaczono na drogi. Wiele z nich od dawna domagało się poważnych remontów. Przebudowano 43 km dróg powiatowych i gminnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz dostosowano 9 km dróg leśnych dla potrzeb turystyki rowerowej.

Inwestycje w obrębie infrastruktury kultury kosztowały ponad 7 mln zł. Remontów doczekały się obiekty sakralne na terenie całego powiatu, w tym unikatowe w skali kraju, drewniane kościółki typu wieluńskiego. Z „bursztynowych” pieniędzy sfinansowano także renowację wieluńskiego ratusza, remonty Muzeum Ziemi Wieluńskiej wraz z dworkiem w Ożarowie oraz rekonstrukcję baszty Męczarnia w Wieluniu, która za sprawą wystaw historycznych i tarasu widokowego ma szansę stać się główną atrakcją turystyczną miasta.

Trzecia i ostatnia oś projektu to infrastruktura turystyczno-rekreacyjna, której budżet sięgnął ponad 4 mln zł. Oznakowano około 380 km szlaków rowerowych i pieszych. W wybranych miejscowościach zostały urządzone punkty informacji turystycznej, punkty edukacji ekologicznej oraz pawilon turystyczny z wypożyczalnią sprzętu.

Bardzo pomocnym dla turystów narzędziem jest Portal Turystyki Aktywnej (www.turystyka.wielun.pl). To internetowe kompendium wiedzy o walorach i atrakcjach ziemi wieluńskiej. Z pomocą interaktywnych map można zaplanować wycieczkę. Portal jest zintegrowany z aplikacjami do smartfonów i nawigacji GPS. Na stronach Regionalnego Katalogu Zabytków (www. kultura.lodz.pl) znajdziemy opisy tysięcy obiektów zabytkowych i przyrodniczych.

Projekt wzmocnienia roli szlaku bursztynowego to jedno z największych przedsięwzięć, zrealizowanych w województwie łódzkim w latach 2007-2013 przy udziale funduszy Unii Europejskiej. W 2011 roku projekt został wybrany do reprezentowania Łódzkiego na Europejskim Tygodniu Miast i Regionów (Open Days) w Brukseli.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na lodzkie.naszemiasto.pl Nasze Miasto