Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rower miejski bliżej Sieradza. Unijne pieniądze już są, poszukiwany jest wykonawca inwestycji

Paweł Gołąb
Prawdopodobnie już latem przyszłego roku sieradzanie będą mogliskorzystać z rowerów miejskich uruchomionych w ramach dużego unijnego projektu obejmującego 10 miast województwa łódzkiego. Urząd Marszałkowski w Łodzi informuje, że szukany jest wykonawca inwestycji zaplanowanej za kilkanaście milionów złotych. I potwierdza 12 lokalizacji stacji rowerowych, które zostały wyznaczone w Sieradzu.

Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień zapewnia, że projekt „Rowerowe Łódzkie” jest już mocno zaawansowany. - Sieć roweru publicznego będziemy chcieli uruchamiać w przyszłym roku. Na realizację są przyznane pieniądze unijne i podpisana umowa w tej sprawie. W tej chwili w drodze negocjacji jest wybierany wykonawca i przyszły operator przedsięwzięcia. Pierwsze lokalizacje i dostępność roweru miejskiego to kolejny sezon letni – relacjonuje na jakim etapie znajduje się projekt szef samorządu województwa łódzkiego. – W tym 15-milionowym projekcie mamy 10 partnerów samorządowych, ponad 1000 rowerów i 125 stacji rowerowych.
Jak przypomina marszałek, pomysł na projekt „Rowerowe Łódzkie” podsunęło zainteresowanie rowerzystów… przewozami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – W pewnym momencie w pociągach ŁKA pojawił się problem z rowerami. Podróżowało bowiem tylu rowerzystów, że albo zaczynało brakować miejsca dla innych pasażerów, albo wypełnionym już składem nie można było zabrać kolejnych rowerów. Stąd pojawił się pomysł na to, by może nie wprowadzać rygorystycznych opłat za jednoślady i zniechęcać tym samym pasażerów-rowerzystów do ich przewożenia, ale wprowadzić i poza Łodzią rower publiczny. Tak, by w ramach wspólnego biletu można było zostawić pojazd na stojaku na swoim dworcu, wsiąść do pociągu i na wybranej stacji w innym mieście skorzystać z roweru publicznego. I tak dostać się do docelowego miejsca podróży albo odbyć wycieczkę turystyczną, co w weekendy jest bardzo popularną formą spędzania wolnego czasu. Na ten apel odpowiedzieli partnerzy samorządowi. Sieradz też zobaczył szansę na integrację transportu publicznego, bo wprowadzenie roweru miejskiego to również bardziej efektywne jego wykorzystanie. Dzięki temu przystanki Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej będą jeszcze bardziej pełnić funkcję multimodalnych węzłów komunikacyjnych. Poprawi się funkcjonalność transportu, ten stanie się bardziej przyjazny dla pasażerów, mieszkańców i dla środowiska. Mam nadzieję, że tak jak rower publiczny cieszy się w Łodzi wielką popularnością, tak i rower sieradzki okaże się wielką wygodą dla mieszkańców i dodatkową atrakcją dla turystów odwiedzających to miasto.
Prezydent Sieradza Paweł Osiewała nie ukrywa satysfakcji z udziału w projekcie obejmującym wiele miast regionu. - Cieszę się, że jesteśmy dostrzegani w województwie łódzkim. Co prawda nie jesteśmy miastem w bezpośrednim sąsiedztwie Łodzi, jak Pabianice czy Zgierz, ale dzięki temu czujemy się częścią aglomeracji, a ten projekt to potwierdza. Mam nadzieję, że sieradzanie będą mieli okazję jako pierwsi jeździć rowerami miejskimi w województwie łódzkim. Mamy wyznaczone miejsca i jesteśmy w pełni przygotowani do realizacji tego projektu. 12 stacji rowerowych i 104 publiczne rowery to ważne przedsięwzięcie nie tylko ze względu na łatwe i przyjemne przemieszczanie się po całym województwie, ale także w zakresie ochrony naszego zdrowia i dbania o środowisko.
Gdzie w Sieradzu ulokowane zostaną rowerowe stacje? W potwierdzonej sieci znalazły się następujące miejsca: Orlik koło SP nr 10, dworzec kolejowy PKP, Rynek, ul. Armii Krajowej, dworzec PKS, Wzgórze Zamkowe, Urząd Miasta Sieradza, stadion MOSiR, park Broniewskiego, rzeka Warta – ul. Portowa, skate-park przy ul. Maczka i dworzec PKP Sieradz-Warta.
Koszt całego projektu „Rowerowe Łódzkie” został oszacowany na 14,5 mln zł netto. Do dyspozycji mieszkańców 10 miast (prócz Sieradza – Koluszek, Kutna, Łasku, Łowicza, Łodzi, Pabianic, Zgierza, Zduńskiej Woli i Skierniewic) oddane zostaną 1.052 rowery.

Wcześniej zgoda rady

Zgodę na przystąpienie do projektu wcześniej podjęli sieradzcy radni miejscy. Miasto w przejętej uchwale w tej sprawie, co nastąpiło w kwietniu tego roku, wskazywało na korzyści społeczno– ekonomiczne, które będą generowane bezpośrednio lub pośrednio przez udział w przedsięwzięciu. To integracja Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z innymi systemami transportowymi i rowerem miejskim, bo docelowo planowany jest wspólny bilet; poprawa jakości życia mieszkańców i dostęp do nowej bezpłatnej (planowana do 20 minut) usługi; poprawa jakości powietrza poprzez redukcję emisji zanieczyszczeń; udostępnienie atrakcyjnego turystycznie obszaru Sieradza i wzrost aktywności mieszkańców.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto